בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות": המענקים שקוזזו יועברו לניצולי שואה נזקקים

בחודש שעבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי הממשלה מקזזת מקצבאות ניצולי השואה ומשלימה אותן עם עשרות המיליונים שהועברו במיוחד מגרמניה. בעקבות הפרסום הורה שר האוצר ישראל כץ להקצות את העודפים לניצולי שואה נזקקים

הדר גיל-עדפורסם: 20.01.21 , 12:13

אחרי החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על כך שהמדינה שמרה לעצמה את המענקים של ממשלת גרמניה לניצולי השואה כדי לקזז קצבאות, שר האוצר ישראל כץ הודיע היום (רביעי) שהכסף שטרם הועבר ינוצל לסיוע עבור ניצולי שואה נזקקים. החיסכון על חשבון ניצולי השואה נמשך מ-2019, אך שר האוצר החליט לקדם זאת לאור הפרסומים ולקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ב-27 בינואר. "החלטתי להקצות את מלוא סכום הפיצוי המוגדל שממשלת גרמניה העבירה לישראל ועד כה לא הועבר לניצולי השואה, לטובת סיוע לניצולי שואה נזקקים", אמר כץ. "מדובר על תוספת בהיקף של עשרות מיליונים שתוקצה לטובת סיוע מיוחד לניצולים נזקקים כדי לתמוך בהם לעבור את תקופת הבדידות הממושכת, והקושי הרב עמו הם מתמודדים בשל משבר הקורונה. בתקופה זו לא נשאיר אף אחד מאחור – בוודאי לא את ניצולי השואה", ציין השר.הפיצויים לניצולי השואה הועברו במסגרת ההסכם של ועידת התביעות לממשלת גרמניה מ-1992, שבעקבותיו הוקמה קרן שנועדה לפצות ניצולי שואה יוצאי מחנות וגטאות או מי שחי בסתר או בזהות בדויה בשטח כבוש, שלא קיבלו פיצוי לפי חוק הפיצויים הפדרלי הגרמני. מדובר בקצבה שמשולמת לניצולי שואה מכספי ממשלת גרמניה, שמיועדת לניצולים מ"המעגל הראשון". ב-2018 עמד גובה הקצבה החודשית לאותם זכאים על 352 אירו, וב-2019 הודיעה ועדת התביעות על העלאה הדרגתית של הסכום, שאמור להגיע ב-2021 ל-850 אירו בחודש.

למרות העלאת הקצבה, המדינה החליטה לקזז את התוספת שהיא מעבירה לניצולים כדי לחסוך כסף רב לקופתה. כך נוצר מצב שסכום הקצבה שמועברת מגרמניה לניצולים אינו עולה, והקצבה שהמדינה משלמת נמוכה יותר בשל הקיזוז. בישראל חיים היום כ-180 אלף ניצולי שואה ו- 25% חיים מתחת לקו העוני. מנתוני המשרד לשוויון חברתי עולה שב-2019 נחסכו לאוצר המדינה 20 מיליון שקלים כתוצאה מהעלאת הקצבה מגרמניה, וב-2020 נחסכו 16 מיליון שקלים. לפי התוכנית, ב-2021 היו צריכים להיחסך לאוצר המדינה 23 מיליון שקלים.ח"כ מירב כהן, שכשרה לשוויון חברתי קדמה את הנושא מול האוצר, מסרה בתגובה כי "אני מברכת את משרד האוצר שנעתר לבקשתנו להחזיר את הכספים, שנחסכו כתוצאה מהגדלת הקצבאות לניצולי שואה על ידי ממשלת גרמניה, לטובת תקצוב צרכים שונים של ניצולי שואה. זו החלטה מתבקשת שכן מטרת הכספים שגויסו מגרמניה הייתה להגדיל את המשאבים שמושקעים ברווחת ניצולי השואה, ולא לשמש את משרד האוצר כמקור לכיסוי הגרעון התקציבי. נמשיך לפעול בכל הכוח למען ניצולי השואה. הזמן פועל לרעתנו".

תרומה התנדבות