קשישים וניצולי שואה

פעילות הקרן מסייעת לאזרחים ותיקים חסרי פנסיה בסיפוק צרכיהם הבסיסיים, דוגמת מזון ותרופות וכן מקלה על בדידותם.

במדינת ישראל חיים כ-900,000 אלף אזרחים ותיקים (מעל גיל 65), מתוכם כ-20% חיים בעוני. אזרח ותיק החי מתחת לקו העוני מתקיים מהכנסה הנמוכה מ – 3031 ₪ ועל פי רוב זכאי להשלמת הכנסה. עיקרי הצרכים של אזרחים ותיקים החיים בעוני הינם מזון, צרכי בריאות וסיעוד, דיור והפגת בדידות.

תכנית "בכבוד ובידידות"

תכנית "בכבוד ובידידות" נועדה להקל על מחסורם של אזרחים ותיקים וניצולי שואה מעל גיל 80 אשר חיים בעוני ומצוקה. התכנית פועלת ב- 50 ישובים ברחבי הארץ מקרית שמונה עד אילת ומסייעת לשיפור מצבם התזונתי, הרפואי והחברתי של כ- 15,000 משפחות של קשישים, בהם כ- 8,000 ניצולי שואה. במסגרת התכנית כל מוטב מקבל מהקרן סיוע חודשי במזון או סיוע במימון תרופות.

סיוע ברכישת מזון

לאזרחים ותיקים אשר ביכולתם לצאת מהבית לקניות מוענק כרטיס זיכוי לרכישת מזון ברשתות שיווק. הכרטיס נטען מדי חודש ומאפשר למוטבים חופש בחירה ושליטה מלאה בתקציב המזון ובתפריט האישי.

חבילות מזון

לאזרחים ותיקים אשר אינם יוצאים מביתם, אנו דואגים לספק חבילות מזון איכותיות בארבעה הרכבים שונים, המגיעות ישירות לביתם.

מנות מבושלות

מדי שבוע אנו מעבירים לבתיהם של אזרחים ותיקים אשר אינם מסוגלים לבשל לעצמם, מנות מבושלות איכותיות ומגוונות. המנות מגיעות מצוננות והכנתן דורשת חימום בלבד.

סיוע ברכישת תרופות

אזרחים ותיקים החיים בעוני מתקשים לעמוד גם במחירן המסובסד של תרופות הנכללות בסל הבריאות. במסגרת התכנית אנו מעניקים סיוע כספי לרכישת תרופות הסל להן הם זקוקים ומבטלים כליל את עלות ההשתתפות העצמית של כל קשיש במסלול זה.

הפגת בדידות

מעבר לקשיים הכלכליים והבריאותיים, אזרחים ותיקים רבים החיים בגפם סובלים מבדידות. מאות מתנדבי 'הקרן לידידות' פוקדים במועדים קבועים את בתיהם של אזרחים ותיקים בודדים, משוחחים איתם, מסייעים להם ומפיגים את בדידותם. ביקורים סדירים אלה מאפשרים לנו גם לעקוב אחרי מצבם ולהעניק להם סיוע נוסף, במידת הצורך.

פעילויות נוספות עבור אזרחים ותיקים

מועדונים

הקרן לידידות מכירה בחשיבות הפגת הבדידות גם באמצעות מועדונים חברתיים ברשויות המקומיות. על כן הקרן מאפשרת למועדונים שנבחרו לבצע שיפוץ וכן מממנת פעילויות של העשרת תוכן לטובת האזרחים הוותיקים המגיעים למועדון.

בתי תמחוי

כ-80% מהפוקדים את בתי התמחוי, המספקים מזון חם לאנשים החיים בעוני, הינם אזרחים ותיקים. מתוך היכרותנו עם מציאות מצערת זו, בחרנו לממן את פעילותם של שבעה עשר בתי תמחוי ברחבי הארץ. בתי תמחוי אלו מאפשרים לכל אדם לקבל ארוחה חמה ללא צורך בזיהוי, תוך שמירה על כבודו ועל פרטיותו. כ-7390 קשישים מקבלים בדרך זו ארוחה חמה מדי יום במימון הקרן לידידות.

לחצני מצוקה

אזרחים ותיקים ניצולי שואה אשר מצבם הבריאותי דורש מעקב צמוד וטיפול מהיר, נאלצים במקרים רבים לוותר על שירותי חירום רפואיים בשל עלותם הגבוהה. על מנת לאפשר קבלת טיפול רפואי מהיר ואיכותי, הקרן פועלת בשיתוף פעולה עם ה"קרן לרווחת נפגעי השואה" ותומכת בתכנית של לחצני מצוקה. התכנית כוללת הצבת לחצני מצוקה בבתיהם של כעשרת אלפים ניצולי שואה ומתן שירותים רפואיים כגון ביקור רופא ופינוי באמבולנס במחירים סמליים בלבד.

טיפולי שיניים

הקרן תומכת כיום בטיפולי שיניים למאות אזרחים ותיקים ניצולי שואה, בשיתוף פעולה עם "הקרן לרווחת ניצולי שואה", במטרה לתת סיוע לצורך בריאותי בסיסי למי שידם אינה משגת.

ארגונים שותפים

הקרן לידידות תומכת במספר ארגונים ועמותות הפועלים לרווחתם של אזרחים ותיקים וניצולי שואה, ביניהם:

"יד לקשיש"

העמותה פועלת לשילוב וקידום של אזרחים ותיקים נזקקים, באמצעות תעסוקה יומית בסדנאות אמנות בתחומים שונים. האזרחים הותיקים מקבלים בעבור עבודתם תמיכה כלכלית ומערכת שירותים חברתית מקיפה.

"העמותה לקידום החינוך בתל אביב – יפו"

הקרן לידידות מסייעת לעמותה לקידום החינוך בתל אביב-יפו בחלוקת חבילות מזון לניצולי שואה נזקקים באמצעות מתנדבים.

תרומה התנדבות