"אני מרגישה חלק מההגדה": העולים שיחגגו לראשונה בישראל

ארנולד ניצל מהנאצים, ובעשור התשיעי לחייו הגשים חלום. ג'ייק ברוסו מארה"ב יחגוג ליל סדר לראשונה בחייו. משפחת שילין עלתה מאוקראינה ומרגישה "כמו בני ישראל שהלכו 40 שנה במדבר עד שהגיעו לארץ המובטחת" – ואלפונדו ברגר שעלה מברזיל, התאחד סוף-סוף עם בנותיו: "הייתי יושב לבד ליד שולחן הסדר ולא חוגג". ורגע לפני חג החירות, חוגגים את חג הבחירות: 16 אלף עולים חדשים יצביעו לראשונה בבחירות בישראל

סיון חילאיאיתמר אייכנרפורסם: 23.03.21 , 10:44

ניצול השואה ארנולד

ארנולד פורטנוי, ניצול שואה בן 80, הגשים חלום נעורים כשעזב את אוקראינה ועלה לארץ עם אישתו דיאנה בחודש ינואר, בסיוע הקרן לידידות. את ליל הסדר הקרוב יחגוג לראשונה בישראל, וליתר דיוק: בירושלים, שבה יבקר לראשונה. "חלמתי על ישראל עוד בילדותי ובנעוריי", הוא מספר. "אז עוד כולנו חיינו בברית המועצות, ולא הייתה לנו כל דרך לקבל מידע אמיתי על מדינת היהודים או על המסורת היהודית.

"משפחתי המורחבת הצליחה לחדור את מסך הברזל ולעלות ארצה עוד בשנות ה-70, והשנה אחגוג את הפסח עם משפחתה של בת דודתי שלא ראיתי זה 45 שנים", הוא מספר בהתרגשות. "רבים מהסביבה שלי הופתעו לשמוע שאני עושה את הצעד הזה בגיל כל כך מבוגר, אבל עניתי לכולם שמבחינתי זו לא הפתעה, אלא משהו שהתכוננתי אליו כל חיי".

פורטנוי מספר עוד כי "החיים שלי נוצלו בנס כשהייתי תינוק בן 10 ימים. הוריי החליטו לברוח מאוקראינה ימים ספורים לפני שהנאצים כבשו את האזור. הדודים שלי החליטו שאין סכנה אמיתית ליהודים להישאר, הם נשארו ושילמו בחייהם – ואילו אנחנו ניצלנו בנס".

חזר לחגוג את פסח

למעלה מ-20 אלף עולים חדשים יחגגו את חג הפסח בישראל בפעם הראשונה. בשנה החולפת, למרות מגפת הקורונה, עלו לישראל אלפי עולים מארה"ב, קנדה, רוסיה, צרפת, אוקראינה, אתיופיה, דרום אמריקה ומדינות רבות נוספות, בסיוע משרד העלייה והקליטה, הקרן לידידות, הסוכנות היהודית, נפש בנפש וארגונים נוספים. אחרי "יציאת מצרים" שלהם, הם יוכלו לחגוג השנה את ליל הסדר במולדת החדשה.

אדולפו ברגר

בין העולים שיחגגו השנה לראשונה בישראל, גם אדולפו ברגר, בן ה-60, שעלה ארצה מברזיל באוקטובר האחרון. הוא יחגוג סוף-סוף את חג הפסח עם בנותיו אחרי שנים רבות שהיה לבדו בחג. "בנותיי עלו לפניי לישראל, ובשנים האחרונות הייתי פשוט יושב לבד ליד שולחן הסדר ולא חוגג", הוא מספר. "עכשיו כולנו יחד. חוץ מזה, זו גם הפעם הראשונה שאני יכול להיכנס לסופרמרקט ולמצוא מצות ואוכל כשר לפסח בקלות, אז אני מאושר". לדבריו, "ישראל היא מקום נפלא. מצאנו דירה קטנה משלנו, בתי סיימה תואר ראשון באוניברסיטת בר אילן ואני מאוד גאה בה, ולמרות שאשתי ואני לא עובדים במקצועות שלנו – לשנינו יש עבודה, וזה לא מובן מאליו. לפני חודש נולד הנכד הראשון שלנו בארץ, בן לקרולינה-דבורה, אילן שמו. צבר ראשון במשפחה. החלום מתגשם".

אולגה שיליין ומשפחתה

אולגה שילין עלתה מאוקראינה בחודש ינואר עם משפחתה, אחרי שנים רבות שרצו להגשים את החלום הציוני, כדבריה, אך רק השנה החלום התגשם. תוך כדי ההכנות לחג, סיפרה בהתרגשות: "זהו הפסח הראשון שלי ושל משפחתי בישראל ואני בת 40, אז אני ממש מרגישה שאני חלק מהגדת הפסח. כמו שבני ישראל הלכו 40 שנה במדבר עד שהגיעו לארץ המובטחת". ילדיהם של אולגה וואצ'סלב, התאומים פולינה ופבל, עוד לומדים את השפה העברית וסיפרו שכבר מצאו חברים חדשים: "אנחנו מאוד נהנים בישראל, מרגישים פה בבית וכיף לנו. מחכים כבר לחגוג את הפסח כמו כולם".

ליל הסדר הראשון שלו

6,000 צעירים יהודים מ-60 מדינות ברחבי העולם שהגיעו ארצה עם ארגון מסע ויחגגו את החג בישראל, קיימו ליל סדר מקדים, שבמהלכו למדו את הלכות החג והסימנים שעל שולחן החג, קראו בהגדה שלוותה בתרגום לשלל שפות, שרו יחד את השירים המסורתיים – וטעמו את מאכלי הפסח: מצות, חרוסת ועוד.

גייק ברוסו חוגג את פסח

ג'ייק בורסו (24) מארצות הברית, לא חגג מעולם את ליל הסדר. הוא הגיע לישראל לתקופה ארוכה של עשרה חודשים, שבמהלכה הוא מלמד אנגלית בבית ספר ברחובות, במסגרת תוכנית "מסע מורים", ומתכנן בקרוב לעשות עלייה לישראל. עבורו היה ליל הסדר המקדים חוויה שונה ויוצאת דופן. "אני מרגיש תחושת פספוס, כי הרי יכולתי לחגוג ליל סדר כבר 20 פעם בחיי", אמר, "אבל מצד שני, להיות אמריקאי ולחגוג את ליל הסדר לראשונה בחייך, בגיל 24, דווקא בישראל – זה די מדהים. את ליל הסדר עצמו אני עומד לחגוג לראשונה עם אחד מעמיתיי לתוכנית, שהזמין אותי להיות בחג עם משפחתו המורחבת בירושלים, ואין ספק שאגיע לשם ערוך ומוכן".

16 אלף עולים יצביעו לראשונה

רגע לפני חג החירות, משתתפים העולים החדשים לראשונה בחג הבחירות. כ-16 אלף עולים חדשים יצביעו בבחירות לראשונה מאז שעלו לארץ, ובהם שני עולים ממונגוליה, שניים מקמבודיה, אחת מקטאר (שבמקור נולדה בצרפת), שני עולים מאיי פיג'י, שני עולים ממיקרונזיה, שישה עולים מג'מייקה, עולה מאיי מרשל ועולה מהאיטי.רוב העולים שיממשו את זכות ההצבעה שלהם, עלו לארץ בשנות ה-90. רובם, כיום בני 36-50. משרד העלייה והקליטה פרסם את נתוני העולים, שעלו מראשית שנות ה-90 עד סגירת פנקס הבוחרים ב-28 לינואר 2021. על פי הערכות המדען הראשי של משרד העלייה והקליטה, פרופ' זאב חנין, מאז שנת 1989 עלו לישראל 1.2 מיליון עולים הזכאים להצביע בבחירות.השנה, יהיו כ-890 אלף בוחרים שהם עולים מחבר העמים, רוסיה ואוקראינה; כ-68,298 אלף בוחרים שעלו מארצות הברית, כ-65 אלף מהבוחרים הם עולי צרפת, ו-60,408 אלף הם עולים מאתיופיה. כמו כן, 43 עולים מקנדה, טורקיה ורוסיה הצליחו להיכנס לפנקס הבוחרים של מדינת ישראל, ויהיו האחרונים שייקחו חלק בחגיגה הדמוקרטית מחר. כל העולים שעלו אחריהם, אחרי שפנקס הבוחרים נסגר, יצטרכו לחכות עד לבחירות הבאות.

יעל אקשטיין , נשיאת הקרן לידידות, אמרה כי "אין דבר מרגש מלראות את הברכה, 'לשנה הבאה בירושלים', מתגשמת הלכה למעשה. הקרן גאה מאוד בעלייתם של למעלה מ-4,000 העולים באמצעותנו, על אף הקשיים בשנת קורונה. על מנת להקל בקליטתם, במיוחד אל מול אתגרי התקופה, אנו מעבירים ל-940 משפחות העולים חבילות חג שיאפשרו להם לחגוג פסח ראשון במולדת. יש לנו בפסח הזה סיבה טובה לחייך ולברך 'שהחיינו'".

תרומה התנדבות