מענק חירום של 20 מיליון ₪ לרשויות המקומיות באזורי עימות

בעקבות מלחמת חרבות ברזל והצרכים המתגברים בעקבותיה, החלטנו בקרן לידידות יחד עם משרד הרווחה והביטחון החברתי על מיזם משותף בסך 20 מיליון ₪ (במימון 10 מיליון ₪ הקרן ו-10 מיליון ₪ המשרד). המיזם נועד עבור המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות במצב המלחמה והחירום, הן בהתמודדות עם קליטת אוכלוסיית מפונים והן עם ההתמודדות עם התגברות הצרכים החומריים המופנים אליהן על ידי האוכלוסייה המקומית. המיזם יאפשר מגוון מענים חירומיים לאזרחיות ואזרחים, כגון: מזון, ביגוד, הסעות, פינויים, מוצרי חשמל בסיסיים ועוד.

התקציב יוקצה למחוזות וכל מחוז יוכל להקצות את התקציב לרשויות במחוז בהתאם לצרכים בשטח. חלוקת התקציב בוצעה למחוזות בוצעה על פי קריטריונים שכללו את מספר המפונים שהגיעו לרשויות במחוז, גודל האוכלוסייה במרחק מהגבול הצפוני/ גבולות רצועת עזה, וגודל האוכלוסייה במחוז.

השירות יסופק לאזרחים באמצעות שלושה מסלולים אפשריים:

מסלול א' – רכישת סיוע חומרי עבור פריטים ושירותים שיש בהם צורך מיידי, כמו: תרופות שאינן בסל, סיוע בשכר דירה, מכשירי שמיעה, טיפול לסיוע רגשי, ביגוד, הנגשת דירה, מוצרי חשמל ועוד.

מסלול ב' – תו דיגיטלי בגובה אלפי שקלים שיועבר לאזרח מיידית ויאפשר לו גמישות ושימוש מיידי.

מסלול ג' – רכישה מרוכזת עבור צרכים המשותפים למספר רב של אזרחים שתבוצע על ידי הרשות המקומית, למשל רכישת כמות גדולה של שמיכות או הזמנת אוטובוס להסעה או פינוי.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: "אנחנו פועלים בכל המישורים על מנת להקל על האוכלוסייה לעבור את התקופה הקשה הזאת. תוספת התקציב למחלקות לשירותים חברתיים נועדה להעניק סיוע גמיש, זריז וללא בירוקרטיה, שימלא צרכים מיידים של אזרחים שעלו בעקבות המצב. אני מודה לקרן לידידות שהתגייסה ונרתמה להיות שותפה במיזם החשוב הזה".

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "עם פרוץ המלחמה, התגייסנו לסייע בכל דרך אפשרית ובאופן טבעי היה לנו חשוב לשתף פעולה עם המשרד לרווחה וביטחון חברתי כדי להגיע לכמה שיותר אזרחיות ואזרחים הזקוקים לסיוע. בזכות המיזם המשותף אלפים שנותרו ללא קורת גג, ללא מקורות מזון זמינים, ללא כסף וללא תחושת ביטחון יוכלו לקבל מענה מיידי. אני מודה למשרד על שיתוף הפעולה בימי שגרה וכעת גם בחירום. הקרן לידידות תמשיך להיות גוף סיוע מרכזי שביכולתו לפעול באופן מיידי ויעיל בעתות חירום ובשיתוף פעולה מיטבי עם הרשויות ברחבי הארץ, כוחות הבטחון וההצלה וארגוני המזון. אני תקווה כי המלחמה תסתיים בהקדם כדי שכל מי שנפגעו ממנה יוכלו להתחיל ולשקם את חייהם ואנחנו נפעל כדי לסייע לכך".

המיזם המשותף מצטרף לסיוע של הקרן לידידות שמאז פרוץ המלחמה עומד על כ-50 מיליון ₪ עבור סיוע לתושבי הדרום והצפון וכוחות הבטחון וההצלה. עם תחילת הלחימה, גורמי הקרן יצרו קשר באופן מיידי עם ראשי רשויות העוטף, פיקוד העורף, בתי החולים, ארגוני המזון, ארגוני הבטחון וההצלה ועוד, על מנת להבין את הצרכים ולתמוך בהתאם. בין היתר על ידי חלוקת אלפי מנות מזון וערכות הפגה למשפחות וקשישים בדרום ובצפון, חלוקת תווים למשפחות חיילים שנפצעו ומשפחות שפונו מהדרום, חלוקת שכפ"צים לכוחות הביטחון, הצבת עשרות מיגוניות בצפון, תמיכה בנט"ל ועוד. בנוסף, מפעילה הקרן לראשונה את חפ"ק הידידות בסמוך למרכז לזיהוי חללים, המספק מקום שהייה ורענון למשפחות וכוחות הביטחון הנמצאים בו ימים כלילות ושם יכולים לנוח, לקבל שתיה חמה וקרה, חטיפים וגישה לחשמל. הקרן לידידות, כארגון החברתי הגדול בישראל תמשיך לפעול לחיזוק חוסנם החברתי של אזרחיות ואזרחי ישראל, במיוחד בעת הזו.

תרומה התנדבות