משבר הקורונה: פגיעה אנושה ברוב משקי הבית בישראל

כ-40% מאזרחי מדינת ישראל נקלעו לקשיים במימון הוצאות בסיסיות בעקבות משבר הקורונה. סקר שערכה הקרן לידידות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מאיר את מה שכולנו ידענו: משבר הקורונה הוא מכת מחץ למשקי בית רבים. עכשיו, העזרה חשובה יותר מתמיד

כולנו מדברים על זה, רובנו מרגישים את זה ועכשיו יש מספרים של ממש, והם גבוהים ולא מבשרים טובות. משבר הקורונה שפקד את העולם והגיע לישראל באמצע חודש מרץ האחרון, גרם לטלטלה עזה בכלכלה ובא לידי ביטוי ביתר שאת בקושי שחווים משקי בית רבים במימון ההוצאות השוטפות.

הקרן לידידות מודעת לקשיים הכלכליים שהביא איתו משבר הקורונה ולכן מחלקת מענקי סיוע בסך 700 שקלים לכ-2,700 משפחות שנמצאות על סף קריסה ופנו לסיוע של המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. הכסף מיועד לרכישת מצרכי מזון, תרופות, מזון תינוקות וביגוד. "עם פרוץ משבר הקורונה היה ניכר שזהו משבר כמותו לא ידענו עד כה ופעלנו מיידית לסיוע במזון לעשרות אלפי קשישים ולרכישת ציוד מציל חיים לבתי החולים", אומרת יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות. "כעת, כשהמשבר הבריאותי דועך, משימתנו העיקרית כארגון חברתי מוביל היא לסייע למשפחות שנפגעו כלכלית מהגבלות הקורונה וזקוקים לשיקום תוך שילוב זרועות עם משרד הרווחה והרשויות המקומיות".

כדי להבין טוב יותר את מימדי הפגיעה, יזמנו בקרן לידידות סקר שבוצע באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. בסקר לקחו חלק 600 נשאלים, יהודים וערבים על פי חלקם היחסי באוכלוסיה ומהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. מתוצאות הסקר עולה כי כרבע מהנשאלים איבדו את מקור פרנסתם או הוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה. 20% מהנשאלים אשר הצליחו לשמור על מקום עבודתם דיווחו על ירידה של כ-50% ויותר בהכנסות משק הבית. כ-40% מהנשאלים ציינו כי נקלעו לקושי במימון ההוצאות השוטפות של משק הבית.

אם נדמה שתוצאות הסקר מצביעות על קושי תזרימי בלבד, הרי שהמציאות היא לגמרי אחרת. כ-10% מהנשאלים דיווחו כי התקשו לרכוש מוצרי מזון, 10% ציינו כי התקשו לעמוד בתשלומי המשכנתא, כמות דומה של נשאלים ציינו כי התקשו לעמוד בתשלומי המיסים השוטפים (גז, חשמל וכו'). נתון נוסף שעלה בממצאים מצביע על 10% מהמשתתפים שנמצאים בסכנת פינוי מהבית או לחילופין ניתוק משירותים חיוניים, דוגמת חשמל ומים.

בהתחשב בנתונים הקשים הללו, לא פלא כי רבים מאזרחי ישראלי שנקלעו לקשיים פונים לעזרת בני משפחה וחברים. כרבע מהנשאלים כבר פנו לקבלת עזרה שכזו, וכ-10% מהנשאלים עברו או מתכננים לעבור לגור בבית הוריהם. לצד אלו שהסביבה הקרובה יכולה להושיט להם יד, יותר מ-40% מהנשאלים דיווחו כי אינם יכולים להסתמך על בני משפחה וחברים לצורך יציאה מהמשבר הכלכלי. כיוון שכך, כ-12.5% מהנשאלים ציינו כי הם מתכננים לפנות לעמותות או לרשויות הרווחה בבקשות סיוע.

גם אם נדמה שכאשר המשבר יחלוף, עסקים ישובו לפעול כרגיל והרע מכל יהיה מאחורינו, הרי שגם במובן הזה נתוני הסקר מראים אחרת. כשליש מהנשאלים ציינו שתידרש לפחות חצי שנה על מנת שיוכלו לשקם את ההריסות הכלכליות שגרמה הקורונה, מכאן שהמלאכה עוד מרובה והסוף הטוב נראה עדיין רחוק.

קטגוריות:
תרומה התנדבות