כבר לא גבריאל מפרו. עכשיו גבריאל מישראל

משבר הקורונה היכה בפרו בלי רחמים והשתוללות הנגיף כמעט הצליחה לעצור את עלייתם של 37 יהודים שתכננו להגיע מפרו לישראל. הקרן לידידות יצאה למבצע להעלאתם. לא משאירים אף אחד מאחור

 

גבריאל שניידר אקרמן (20) גדל בקהילה היהודית בלימה, בירת פרו, שמונה כ-2,000 נפש. אביו מנהל את אחד מארבעת בתי הכנסת בעיר ואמו מנהלת את בית הספר היהודי. "לאורך חיי ביקרתי פעמיים בישראל", מספר שניידר אקרמן. "התאהבתי לגמרי במדינה שלנו והחלטתי שאני רוצה לעלות לארץ. יותר מהכל ריגשה אותי העובדה שאוכל להתגייס לצבא ולתרום למדינה שאני כל כך אוהב. בשבילי זו הגשמת חלום".

גבריאל הוא אחד מ-37 יהודים שהחליטו לעלות מפרו לישראל. נגיף הקורונה היכה במדינה הדרום אמריקאית בעוצמה רבה והביא למותם של כ-5,700 בני אדם. על פי נתוני משרד הבריאות הפרואני, יש במדינה נכון להיום כ-203,000 חולים מאומתים ובכל יום נוספים כ-6,000 חולים חדשים לרשימה. שניידר אקרמן מתאר מציאות בלתי אפשרית: "בגלל הקורונה אנחנו מחויבים להישאר בבית כתוצאה מהטלת הסגר. בתי החולים מלאים, אין מספיק אמבולנסים, חסרות מכונות הנשמה שיכולות להציל חיים ומערכת הבריאות קורסת. המציאות הזו הובילה לכך שלמרות הטלת הסגר, אזרחים רבים החלו לצאת לרחובות ולמחות על המחסור במזון ובציוד רפואי. מחלון ביתנו רואים את המהומות המתרחשות בחוץ".

"התושבים בלימה ובפרו בכלל נמצאים במתח גבוה מאוד״, מסביר גוסטבו גקמן, מנהל מערך העלייה של הקרן לידידות במדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל. "מדובר במדינה שהייתה בקשיים כלכלים גם לפני התפרצות הקורונה, כך שכעת המצב של האזרחים החמיר עוד יותר. בעקבות הסגר ונתוני התחלואה, אין לאזרחים בפרו יכולת לצאת ולעבוד, מה שהוביל להתפרצות מהומות בלימה הבירה ובמספר ערים נוספות במדינה".

למרות המורכבות ונתוני התחלואה הגבוהים, אנו, בקרן לידידות, נחלצנו לעזרתם של יהודי פרו שביקשו לעלות ארצה. אחרי מבצע מורכב שכלל בין היתר חמישה ביטולי טיסות, יציאה בבהילות ללא פרידה מהחברים ויותר מיממה של טיסות ומעברים בין מקומות שונים, הצליחו 37 היהודים, וביניהם גם גבריאל שניידר אקרמן, להגיע לארץ. כמתבקש מההנחיות, שהו העולים החדשים במהלך השבועיים הראשונים בבידוד ולאחר שהתברר שהם בריאים ונגיף הקורונה פסח עליהם, נפתח פרק חדש ומרגש: החיים בישראל. נמשיך לעקוב, לסייע ולדווח מהשטח.

 

לאורך 20 השנים האחרונות הקרן לידידות סייעה באמצעות תרומות והעלאתם של כ-750,000 יהודים ממדינות העולם. כתורמת המרכזית של הסוכנות היהודית, הקרן אף נטלה חלק בהקמתו של ארגון "נפש בנפש". בשנת 2014 החלה הקרן לפעול עצמאית בתחום העלייה ומאז הגיעו בעזרתה לישראל מעל ל-23,000 עולים מ-30 מדינות ברחבי העולם. "משבר הקורונה הגלובלי פוגע בקהילות יהודיות רבות ומעלה את הביקוש לעליה בעשרות אחוזים", אומרת יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות. "לכל אורך המשבר אנו מסייעים למאות יהודים לעלות ארצה, תוך הקפדה מלאה על כללי הבטיחות והבריאות. הזכות להציל יהודים ממדינות הנמצאות בשיא המשבר היא עצומה. העלייה לישראל לא פסקה מעולם ומשום סיבה ואנחנו דואגים שגם תחת משבר הקורונה היא תמשיך להתקיים".

תרומה התנדבות