באוקראינה נאלצה משפחתו של ויטאלי להחביא את זהותם היהודית היום – הוא עומד בגאווה בראש הפודיום בישראל כיהודי גאה

עוד באוקראינה, סבתו של ויטאלי נאלצה לשרוף את כל המסמכים שיכולים ועלולים לזהותה כיהודיה. בסיוע הקרן, ויטאלי עלה לישראל והוכתר לאלוף ישראל באומנויות לחימה.

המילים הראשונות ששמע ויטאלי שטיין עם הנחיתה בישראל היו "ברוכים הבאים הביתה". לברכה זו יש משמעות מיוחדת עבור משפחת שטיין, לאחר איבדו את ביתם באוקראינה כשהתחילה המלחמה עם רוסיה. "העיר שלנו הופצצה בכבדות, שדה התעופה ותחנת הרכבת המרכזית נהרסו קליל בהפצצות, הבית שלנו נפגע, הרחובות סויירו על ידי חמושים רוסים ולא היה למה לחזור, כל החפצים שלנו נעלמו כלא היו".


ויטאלי עבר לקייב, אך הבעיות רק נמשכו. המקומיים לא ניסו לסייע לפליטים ואף הטרידו את משפחתו. "רק עברתי לחלק אחר של אוקראינה, אבל נתפסתי בעיני המקומיים כזר. בישראל התקבלתי מיד בזרועות פתוחות, וניתנה לי הרגשה שהגעתי הביתה, למקום בו אני שייך."

עוד בטרם החלה המלחמה, ויטלי היה יזם מצליח ובעל עסק להתקנת חלונות, בנוס על היותו ספורטאי מוכשר, שזכה בשלוש אליפויות באוקראינה באומנויות לחימה. "למרות שאני ספורטאי מצליח, לא קיבלתי שום תמיכה באוקראינה שתסייע לי להתמקד בספורט. אני רוצה לתרום מהכישרון שלי במטרה לעזור לישראל להפוך למדינה המצליחה ביותר בכל ענפי אומנויות הלחימה" אומר ויטלי.

בזמן הקצר שהוא חי כאן, זכה ויטאלי באליפות ישראל בסמבו לבוגרים ומקווה לזכות במדליית זהב לישראל באליפות העולם בהמשך השנה.

ויטאלי שטיין אלוף ישראל בסמבו לבוגרים

משפחתו של ויטאלי זכתה לחגוג את ראש השנה הראשון בישראל, בדיוק כמו שסבתו נהגה לעשות. "אנחנו רוצים להתחבר וללמוד עוד על המסורת היהודית אומר ויטלי. באוקראינה המשפחה של ויטאלי נאלצה להסתיר את השורשים היהודיים. סבתו שרפה את כל המסמכים המזהים אותה כיהודייה ובהמשך שינתה את שם המשפחה כך שזה יישמע פחות יהודי. ברגע שהמשפחה הגיעה לישראל היא רשמה במשרד הפנים את שם משפחתה המקורי של סבא וסבתא: שטיין. "אנו נרגשים מאוד להתחיל את המסורת של משפחת שטיין לחגוג את ראש השנה בישראל". אומרת ויטאלי.

ויטלי ומשפחתו מודים לקרן לידידות על הסיוע שהם קיבלו. "המצב הכלכלי שלנו היה כ"כ גרוע שלא התאפשר לנו לרכוש לעצמנו כרטיסי טיסה. רכזי השטח של הקרן לידידות באוקראינה רכשו עבורנו את כרטיסי הטיסה, ארגנו הסעה מאורגנת לשדה התעופה ואף דאגו לתוספת מטען".


משפחת שטיין ממשיכה לקבל סיוע מהקרן לידידות, "קיבלנו תמיכה כספית מהקרן על מנת להתחיל את חיינו החדשים שלנו בישראל, בנוסף למקרר ועריסת תינוק שהתקבל הודות עזרת רכז השטח המקומי של הקרן.

תרומה התנדבות