סיפור הקמתה של "אחריי!" נוער מוביל שינוי, שהוקמה במטרה לפתח מנהיגות צעירה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל ועל החיבור המיוחד עם הרב יחיאל אקשטיין ז"ל

"אחריי!" קמה לפני 24 שנה, במטרה לפתח מנהיגות צעירה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, על ידי פיתוח מסוגלות אישית ומתן תחושת שייכות לבני הנוער ומתוך כך לתת לכל אחד ואחת מהחניכים את ההזדמנות לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בהם במטרה להיות אזרחים שווים ותורמים במדינה, ללא קשר למקום בו נולד ולסביבה בה גדלו. הערכים המנחים את העשייה שלנו הינם אחריות, מעורבות חברתית ונתינה; מנהיגות, יוזמה והובלה; חיזוק השייכות והזהות; כבוד האדם וקבלת האחר וחינוך לסובלנות; למידה והרחבת אופקים.

הרב יחיאל אקשטיין ז"ל, הצטרף כשותף מרכזי לתנועת אחריי, שנים ספורות לאחר הקמתה

הרב אקשטיין יזם יחד עם תנועת "אחריי!" הקמת פרויקט שנת השירות ראשון מסוגו לבני פריפריה – בפריפריה.

מדובר במהלך פורץ דרך, פורץ תקרות זכוכית ולמעשה בזכות הרב והקרן לידידות נולדה הסנונית הראשונה שהובילה ארגונים נוספים.

בשנת 2012 בעקבות דו"ח מבקר המדינה חמור על כישלון שילוב יוצאי אתיופיה, בחרה הקרן לידידות בהובלת הרב אקשטיין ז"ל, יחד עם תנועת אחריי להתמקד בצורה מעמיקה ויסודית בתכנית שילוב יוצאי אתיופיה. המהלך כלל הגדלה משמעותית של יוצאי אתיופיה בקבוצות הנוער של אחריי, בנוסף זיהו הקרן ואחריי את הפער הבלתי מקבל של אי-יציאת חניכים יוצאי אתיופיה למכינות קדם צבאיות. מתוך הבנה שעיקר הפער הוא הקושי הכלכלי והתנגדות הורים ליציאת ילדיהם לשנת המשך – יזמה הקרן מיזם מענקי שכר לימוד לטובת יציאת יוצאי אתיופיה למכינות. מיזם המענקים הצליח בכל קנה מידה והצורה מהירה מאוד הגדיל את כמות יוצאי אתיופיה שמגיעים למכינות במאות אחוזים(!), עבור הצלחת המיזם בחר משרד החינוך לאמץ את הרעיון וכיום מלגות אלו מוענקות ליוצאי אתיופיה בכל שנה, על ידי משרד החינוך.

בשנתיים האחרונות, במהלך המאבק הלאומי והעולמי בקורונה – ישנו שיתוף פעולה טבעי ומתבקש בין הקרן ותנועת אחריי. אנשי אחריי, הבוגרים, החניכים ואנשי הצוות, יחד עם צוות הקרן לידידות ביצעו שוב ושוב מבצעי סיוע לקשישים, לעולים ולנזקקים במהלך הסגרים ולאורך תקופת הנגיף. 

עם הפנים לשנת הפעילות הקרובה, נחריב את השותפות גם לפעילות בפנימיות ובכפרי נוער בסיוע והעצמה של נוער נעל"ה ושל שני נוער חסרי עורף משפחתי.

את תוצאות הפעילות אנחנו מודדים מידי שנה באמצעות סקרי בוגרים ובאמצעות דו"חות מפורטים הנתונים מעידים על הצלחה רבה של חניכי "אחריי!" בחייהם הבוגרים; 85% מקבלים תעודת בגרות מלאה, כרבע מבוגרי "אחריי!" יוצאים למכינות קדם צבאיות ולשנות שירות, ולאחר השירות הצבאי אחוז הסטודנטים בקרב בוגרי אחריי! גבוה פי 2 מהממוצע הארצי.

עם השנים הרחבנו את קהל היעד, דגש רב ניתן על יוצאי אתיופיה, עולים ובני עולים, בהמשך התרחבנו לפעילות גם במגזרים נוספים בחברה הישראלי, כיום לוקחים חלק בפעילות מנעד רחב של חניכים: מהפריפריה וממרכז הארץ, חילונים ודתיים, עולים וותיקים, חרדים וערבים.

ב"אחריי!" אין מבחן כניסה – כולם מוזמנים!

בשנת הפעילות האחרונה לקחו חלק בפעילות מעל 15,275 חניכים, ב362 מסגרות פעילות שונות: החל מקבוצות נוער, דרך מסגרות שנת שירות ומגוון מכינות, ועד לארגון בוגרים שמתרחב מדי שנה.

אחד העקרונות שמנחים אותנו בפיתוח תכניות חדשות הוא להסתכל דרך "המשקפיים של קהל היעד", ללמוד את הצורך הספציפי של כל אוכלוסייה ובהתאם לבנות תכנית חינוכית, ולא להסתפק בהגדלת מספר הקבוצות באופן ליניארי בלבד. עקרון זה בא לידי ביטוי בתכנית שילוב יוצאי אתיופיה על ידי פיתוח מודל קבוצתי ייחודי שהוקם לפני 12 שנה אשר הגדיל במאות אחוזים את מספר יוצאי אתיופיה בקבוצות ובהמשך הביא לשינוי מובהק של מגמות ביציאה למסגרות שנת שירות ומכינה ולהצלחות רבות של בוגרי התכנית בשירות הצבאי שלהם.

אז מה עושים ביום יום?

תכניות נוער:

אחרייטק: 37 קבוצות למידה של שפת תכנות – תכנית המעניקה כלים, ידע ומסוגלות וביטחון אישי לשימוש בכלים טכנולוגיים ברמה גבוהה.

אחריי לצה"ל: תכנית הכנה לשירות משמעותי בצה"ל, 200 קבוצות נוער בכל הארץ של פיתוח אישי וקבוצתי, מתן כלים להתמודדות עם קושי ואתגר ופיתוח כישורי מנהיגות. אנו פועלים ב121 רשויות ולצד זאת בתוך כפרי נוער, פנימיות, ישיבות ומעונות חסות.

אחריי לבגרות: 12 מרכזי למידה לבגרות במתמטיקה, תכנית להעצמה אישית ושיפור היכולת הלימודית.

אחריי באמונה: תכנית העצמה ופיתוח מסוגלות אישית לנוער חרדי. 45 קבוצות על פני כלל הרצף החרדי.

תכניות מנהיגות וארגון הבוגרים:

שנת שירות: רשת ארצית של 8 קומונות (בוגרי י"ב) – התנדבות שנתית יומיומית במסגרות חינוך.

מכינות קדם צבאיות: 9 מכינות כלליות בתוכן מכינה ייעודית לשילוב נוער עם ובלי צרכים מיוחדים ומכינות חרדיות.

מכינה תעסוקתית: תכנית לצעירים בדואים בגילאי 18-25, הכנה לעבודה במשטרה/כבאות/שב"ס. 

תכנית ליווי חיילים: תכנית ארצית של ליווי בוגרי אחריי במהלך שירותם הצבאי.

מגוון תכניות עבור בוגריי אחריי:

המסלול: תואר ראשון משותף עם אוניברסיטת חיפה

אחריי ליזמות: תכנית יזמות עסקית וחברתית

בונים קריירה: מערך ייעודי וייחודי להכוונה מיטבית ללימודים ולהשמה איכותית עם מיטב המעסיקים.


תרומה התנדבות