ההתרסקות הכלכלית של נכי צה"ל בקורונה: "המדינה הזניחה אותנו"

לקראת פסח, זינק מספר הפניות לסיוע מארגון נכי צה"ל פי 3 לעומת השנה שעברה. אגודת הידידים של הארגון: "משבר הקורונה פגע קשות בנכי צה"ל וחלקם הגיע לפת לחם". קובי, נכה צה"ל שפוטר בקורונה: "מצאתי עצמי מתקשה לשלם חשבונות". יעל, נשואה לנכה צה"ל: "הילדים שואלים 'אמא, מתי את עושה קניות?' כי אין אוכל בבית"


הדר גיל-עד
פורסם: 25.03.21 , 06:47

עד לפני פרוץ מגפת הקורונה עבד קובי אטיאס (56) בתעשיית הטלוויזיה. אטיאס, אב לשלושה, נכה צה"ל, הלום קרב קשה מאז מלחמת לבנון הראשונה, מצא עצמו השנה פונה לראשונה לארגון נכי צה"ל ומבקש סיוע כלכלי לקראת חג הפסח.

"יש לי 70% נכות לצמיתות ממשרד הביטחון", מספר אטיאס. "עברתי רצף של אירועים קשים בלחימה, חברים שנפלו, שנפצעו. הלם קרב זו הפציעה הכי קשה לדעתי. זה משפיע על כל הסביבה שלך. קוראים לנו 'הנכים השקופים', אף אחד לא ינחש מה עובר עלינו אם לא נדבר".

"אצלי הלם הקרב פרץ 15 שנה אחרי המלחמה. עברתי אבחונים פסיכיאטריים, טיפולים פסיכיאטריים וגם אשפוזים. כשבגלל הקורונה העבודה פסקה – זה השפיע כלכלית על הבית שלנו. מצאתי עצמי מתקשה לשלם חשבונות ונאלץ לקבל עזרה כלכלית מעמותות. אני מתבייש במדינה שלנו שהזניחה אותנו", הוא אמר. אטיאס אינו היחיד. מאז פרוץ הקורונה בישראל על סף חג הפסח בשנה שעברה כמות הפניות לסיוע כלכלי לקראת החג שהתקבלה בארגון נכי צה"ל שילשה את עצמה והגיעה ל-1,300 פניות."משבר הקורונה פגע קשות בשנה האחרונה בנכי צה"ל שחלקם הגיע ממש לפת לחם", אומרת לירון שגיא, מנכ"לית אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, שיחד עם הקרן לידידות נמצאת בימים אלו בעיצומו של מבצע חלוקת תווי וחבילות מזון לנכי צה"ל שמצבם הורע בעקבות משבר הקורונה והם נזקקים לסיוע כלכלי דחוף. יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות, הוסיפה: "המשבר הכלכלי לא פוסח על רבים בישראל, ולצערנו אנו נדרשים לסייע לאוכלוסיות שלא נזקקו בעבר. נכי צה"ל הקריבו את בריאותם למען עם ישראל, וכעת כשהם זקוקים לסיוע אנחנו נהיה שם בשבילם".

"ביום אחד מצאנו את עצמנו בלי משכורת"

יעל (שם בדוי), אם לארבעה, נשואה לנכה צה"ל, מספרת: "בעלי נפצע בלבנון לאחר שהתפוצץ לידו מטען חבלה. יש לו בעיות אורתופדיות ובעיות נפשיות. יותר משמונה שנים שהוא לא עובד כי הוא בטיפולים, ואני המפרנסת היחידה בבית.

"לפני הקורונה, עבדתי במשק בית וברגע שפרץ המשבר העבודה ירדה באופן משמעותי. אני לא זכאית לדמי אבטלה או לחל"ת וביום אחד מצאנו את עצמנו בלי משכורת, בלי כלום. אני רוצה להביא פרנסה הביתה ואין לי איך. הילדים שואלים: 'אמא, מתי את עושה קניות?' כי אין אוכל בבית. זה מאוד כואב, איך תסבירי לילדים למה אין כסף? או למה אין אוכל במקרר? "יש לנו תחושה קשה לקראת הפסח. אנחנו שש נפשות בבית, ונצטרך לחגוג בצניעות את החג, לא כמו שאנחנו חוגגים בדרך כלל. זה מייאש", אמרה יעל.

תרומה התנדבות