חגיגה נחמדת – חוגגים יום הולדת לילדי הפנימיות

"אֵין יֶלֶד מִבְּלִי יוֹם הֻלֶּדֶת,/ וְאֵין גַּם יַלְדָּה שֶׁכָּזֹאת", כתב נתן אלתרמן בשירו המפורסם. אבל מה קורה כאשר מדובר בילדות ובילדי פנימיות? כאן נכנסת לתמונה הקרן לידידות, עם יוזמה שכל כולה אהבה ושמחה: מתנה אישית. "זה מאוד מחמם את הלב, שחושבים עלייך ביום המיוחד שלך", אומרת ד', חניכת פנימייה לילדים בסיכון

בימים האחרונים החלה חלוקה של כרטיסי שי לילדי פנמיות הרווחה שחוגגים יום הולדת במחצית הראשונה של השנה, בסיוע של רכזות השטח המסייעות להעברתן של הכרטיסים לפנימיות ברחבי הארץ.במהלך שנת 2021 יקבלו מהקרן לידידות כ- 7,500 ילדי פנימיות רווחה כרטיס שי אישי לכבוד יום הולדתם. שווי כל כרטיס הינו 170 ש"ח וניתן לרכוש בו ביגוד ועוד בחנויות מקבוצת פוקס.

מנהלי הפנימיות והילדים מתרגשים ומודים מאוד על המתנה ובמיוחד על תשומת הלב האישית.המדריכים בפנימיות מספרים שמעמד קבלת הכרטיס הוא מרגש ומשמעותי לילדים אשר אינם רגילים לקבל מתנות.פעמים רבות הפנימיות הופכות את חלוקת התווים לאירוע יום הולדת של ממש וגם שאר הילדים מצטרפים לחגיגה.

בישראל חיים כיום כ-10,000 ילדים בגילאי 8 -18 בכ-100 פנימיות ומשפחות אומנה ברחבי הארץ. ילדים אלו הוצאו על ידי רשויות הרווחה ממשפחות לא מתפקדות, המתמודדות עם התמכרויות, מחלות קשות, תקופות מאסר, נטישה או יתמות. חלק מהילדים חוו שנים ארוכות של הזנחה וכאב, ולכ-1,500 מהם אין כלל עורף משפחתי. פנימיות לילדים בסיכון הן מסגרות חוץ-ביתיות של מערכת הרווחה שמטרתן לטפל בילדים שסביבתם המשפחתית והקהילתית אינה מסוגלת לספק להם כראוי את צורכיהם בתחומי חיים שונים.

ד' בת ה-11 היא אחת מהם. הוצאה מביתה בעקבות התערבות שירותי הרווחה וחייה הועתקו לפנימייה. אל קשיי ההסתגלות במה שמהר מאוד הפך להיות ביתה החדש הצטרף דבר נוסף: יום הולדתה הלך והתקרב. ד' הייתה רגילה לכך שלא חוגגים בבית יום הולדת. למי יש זמן, למי יש כסף. היא התרגלה למחשבה שיום הולדתה הוא ככל הימים. בפנימייה ציפתה לה הפתעה. לא רק שאנשי הצוות דאגו לחגיגה עטופה באהבה, היא קיבלה גם שי. רק שלה, רק בשבילה. על היוזמה: הקרן לידידות. "זה ממש שימח אותי ליום הולדת. זה מאוד מחמם את הלב שחושבים עלייך ביום המיוחד שלך", היא אומרת. מ', חברתה לפנימייה, מצטרפת לדבריה: "זה עושה לי טוב בלב וזה ממש כיף לי", היא מוסיפה.

"מאז היווסדה של הקרן לידידות, תחום הפנימיות קרוב לליבה והיא יוזמת פרויקטים ייחודיים למען ילדי פנימיות הרווחה. בעשור האחרון, בכל שנה הקרן מקיימת מבצע חלוקת כרטיס ביגוד לכ-8,000 ילדים בכל ראש שנה, שעומד על סכום שנע בין 250 ל-300 שקלים", אומרת מלכי שור-שריקי, מנהלת תוכניות מבצעים, ילדים ונוער בסיכון בקרן לידידות. אל כרטיס הביגוד הצטרף בשנת 2019 מענק מיוחד במינו, תרומת דיינה אנדרסון, יהודייה אמריקאית שביקשה להקדיש מתנה ייחודית לילדי הפנימיות. "ישבנו וחשבנו, ואז עלה הרעיון להעניק לכל ילד יום הולדת כרטיס מתנה לרכישה אישית על סך 170 שקלים בצירוף ברכה אישית", ממשיכה שור-שריקי. בשנת 2020, הקרן לקחה על עצמה את תקצוב הפרויקט. "הרעיון של הבחירה בילדים האלה שמאז ומעולם קיבלו תרומות יד שנייה הוא משמעותי. רוב הילדים בפנימיות הרווחה לא מגיעים מרקע של עושר ורווחה כלכלית. הרעיון הוא להפנות את הזרקור אליהם עם אמירה: אנחנו יודעים שזה יום חגכם, ואתם לא לבד. מדובר בילדים שלא חוגגים בבתיהם עם המשפחה הגרעינית, והיה לי חשוב שיהיה פה כרטיס אישי שבאמצעותו הילדים יוכלו לערוך את הבחירה שלהם. זכות הבחירה אומרת בעצם: אני שייך, אני קיים, סומכים עלי. גם הקטנטנים, שהולכים עם אם הבית והמדריכות, תמיד יזכרו את זה כחוויה שבה תשומת הלב מוקדשת להם ורק להם. לנו זה  נראה הכי טריוויאלי. להם, זו חוויה שלמה".

התגובות לא איחרו להגיע: ציורים ושירים מילדים שהתרגשו לקבל את המתנה שהוקדשה להם, דיווחים על נסיעות מרגשות לבחירת מתנה וסרטוני וידאו שמתעדים את הרגעים המרגשים. 

פנימיית "אמונה נוה מיכאל" בפרדס חנה משמשת כמרכז חינוכי-טיפולי לכ-175 ילדים בגילאי 5 עד 18 ששהו במצב של סיכון ומצוקה והופנו על ידי לשכות הרווחה ברחבי הארץ. כאן הם עטופים באווירה משפחתית, חום ואהבה, רמת חיים סבירה לה הם ראויים, חינוך לערכים של נתינה, שותפות, אהבת אדם ואהבת הארץ. יחיעם שרלו, מנהל פנימיית אמונה נוה מיכאל בכפר בניהולו של דוד פרידמן, מספר על הדואליות בחייהם של ילדות וילדי פנימיות. "פנימייה היא סוג של כלוב מזהב. הילד מקבל את כל מה שהא לא מקבל בשום מקום אחר, אבל ילד שהוצא מביתו תמיד רוצה לחזור הביתה, לאהבת הוריו, לסיכוי שהוא יצא לסופשבוע עם התיק על הגב, ויגידו לו: תישאר בבית. הנאמנות, אהבת המשפחה והתקווה שזה יהיה אחרת, הן חוק טבע. ככל שהילדים מתבגרים הם מבינים שזה לא או הבית או הפנימייה. ילד בפנימייה זקוק לתשומת לב ולנוכחות של מבוגר שרואה אותו, שמתקף לו רגשות ועוזר לו בוויסות החושי והרגשי שלו. אנחנו רואים במדריכים תמרורים שמכוונים את הילדים כדי שיגדלו להיות אזרחים נורמטיביים ומועילים לחברה, והצוות מוכוון כל כולו בשביל הילד". אבל, ויש אבל גדול: "ילד פנימייה הרבה פעמים מרגיש בודד ועצוב, שלא מבינים אותו ולא מתייחסים אליו. ככל שהוא מתבגר, עולים צרכים של נוער שלכאורה חוגג ועושה מה שהוא רוצה, בעוד שבפנימייה יש המון הגבלות. אנחנו אומרים שהפנימייה היא כמו כל דבר בחיים: איזון בין הביטחון, המוגנות והתנאים, לבין החופש, האינטימיות והפרטיות. איזון בין הרצוי למצוי וחלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות הכואב".

מה זה אומר, לחגוג יומולדת כילד פנימייה?

"זו השאלה של ילדי פנימיות: איך רואים אותי כפרט בתוך היחידה הגדולה. אנחנו רואים בכל פרט עולם ומלואו והאמנות שלנו היא להתייחס לכל ילד בנפרד בתוך הקבוצה. יום הולדת הוא הדבר הכי אישי, הכי אינטימי ופרטי לכן שמנו לנו למטרה להשקיע מאוד ביום הזה. יש ילדים שהגיעו לפה כשמעולם לא חגגו להם יומולדת לפני כן. ילדים אחרים הגיעו לפה אחרי חגיגה גדולה ונראות גדולה אבל ביומיום לא היה להם המענה שהם היו זקוקים לו. אנחנו מנסים לאזן. עורכים חגיגה צנועה, אבל עם המון התייחסות. הפנימייה שלנו, כמו כל הפנימיות על רקע המצב החברתי בארץ, לא יכולה להרשות לעצמה חגיגה גדולה. השיתוף עם הקרן הביא ליוזמה של מתנת יום ההולדת ע"ס 170 שקלים: לא לאמא, לא לאבא, אלא לילד יום ההולדת ורק לו, כי טוב שהוא בא לעולם. במקביל אנחנו חוגגים עם עוגה וברכות, ומעניקים לכל ילד יומולדת מתנה מחדר המתנות שהקמנו, שאינו נופל משום חנות צעצועים וגדג'טים מכובדת".

תרומה התנדבות