ידידות בימי קורונה

השנה החדשה נפתחה בסימן משבר הקורונה. מהלכים שיזמה הקרן לידידות נועדו לסייע לבודדים ולמשפחות מעוטות יכולת לחוש את אווירת החג ולשכוח לכמה רגעים מהאתגרים השונים

חגי תשרי הם מהתקופות המאתגרות בשנה בחייהן של משפחות רבות. ימי הקורונה והסגר שהביאו עמם, העצימו את האתגר אפילו יותר: עסקים רבים נאלצו לסגור את שעריהם, עובדים הוצאו לחופשות ללא תשלום, מסגרות החינוך נסגרו בזה אחר זו ואי הוודאות הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של ישראלים רבים. מטבע הדברים, מציאות משברית שכזו עלולה להכניס אוכלוסיות רבות למעגלי הרווחה השונים. הקרן לידידות לא נשארה לעמוד מנגד ויצאה בשורת מהלכים שנועדו להפיג את הבדידות, לסייע ברכישת מוצרי מזון ולהעניק תמיכה כלכלית, רגשית ונפשית לאזרחים בישראל.

ראשונים להיפגע באופן הקשה ביותר היו הקשישים. כללי הריחוק החברתי כפו עליהם להיות רחוקים מבני משפחותיהם, מה שהוביל לחוויית בדידות שלעתים היתה קשה מנשוא. יתרה מזאת, 142 קשישים מצאו השנה את מותם בבתיהם. נתוני זק"א מצביעים על עלייה חדה בשנה האחרונה במקרים הקשים בהם קשישים בודדים נפטרו בביתם, ורק לאחר מספר ימים נמצאה גופתם.

מבצע ידידות ודבש.
מתנדבים מחלקים דבש במטרה שהמקבל יעביר לקשיש בודד בסביבתו.

כדי להעלות את המודעות לנושא בקרב הציבור יצאנו במבצע ייחודי, "ידידות ודבש". המסגרת המבצע, חילקנו ב-20 רשויות ברחבי הארץ צנצנות דבש לעוברי אורח שהתנדבו לחלק את הצנצנות בליווי כרטיסי ברכה מחממי לב, לקשישים בודדים, להעלות חיוך על פניהם ולסייע להם בהתמודדות עם תחושת הבדידות. לצד המחווה המתוקה הקצנו למעלה ממיליון וחצי שקלים לצורך חלוקת מזון בבתי תמחוי אשר נותנים מענה לקשישים. בנוסף, חילקנו לקשישים ברחבי הארץ חבילות מזון בצירוף כרטיסי ברכה והענקנו סיוע כלכלי נוסף במידת הצורך.

אוכלוסייה נוספת שהקרן הפנתה אליה זרקור היא אוכלוסיית הילדים. ברחבי ישראל פועלים מעונות רב תכליתיים שהילדים הלומדים בהם מגיעים ממשפחות קשות יום. כדי לתמוך בהם, יצאנו למבצע בשילוב מחלקות הרווחה וחילקנו כרטיסי מזון בשווי 500 שקלים כל אחד. לצד המהלך הזה, רכשנו בגדים חדשים לילדי פנימיות הרווחה ברחבי הארץ. בתקופת הקורונה הילדים שהו יותר בפנימיות והבגדים החדשים שנרכשו עבורם לשנה החדשה היו אחת הבשורות המשמחות ביותר שקיבלו בזמן המשבר הבריאותי.

זרקור למשפחות

תקופת הקורונה הביאה גם לעלייה חדה באירועי אלימות בתוך המשפחה. נשים שהתלוננו על אלימות הופנו יחד עם ילדיהן ל-14 מקלטים ייעודיים שנועדו להגן עליהן מפני מקרי אלימות נוספים. בשביל להמתיק מעט את הימים הקשים, חילקנו כרטיסי מתנה לרכישת בגדים חגיגיים לילדים שהוצאו מבתיהם ופעמים רבות חווים לחץ, חרדה וחוסר אונים בעקבות המצב החדש אליו נקלעו.

כידוע, מעגל המשפחות החוות מצוקה כלכלית הולך ומתרחב, וחלק מהמשפחות הללו אינן מופיעות במאגרי משרדי הרווחה השונים. חלוקת כרטיסי מזון סייעה להן לרכוש מוצרי מזון ולחגוג את חגי תשרי – כבימים כתיקונם.

הקרן לידידות אף הקצתה כחמישה מיליון שקלים לטובת סיוע למשפחות שבראשן ניצב הורה יחיד. על פי רוב מדובר בנשים הדואגות לגידול ילדיהן, לא פעם ללא הורה נוסף שלוקח חלק בנטל הרגשי והכלכלי. הסיוע נעשה על ידי חלוקת כרטיסי מזון בשווי 500 שקלים כל אחד, אשר הקלו במעט על תחושת הדוחק הכלכלי.

חיילים בודדים וכן חיילים המגיעים ממשפחות מצוקה זכו גם כן לתמיכה וסיוע מטעם אנשי הקרן באמצעות חלוקת שוברים לרכישת מוצרי מזון, כך שגם הם יכלו לחגוג יחד עם משפחותיהם עם חיוך רחב.

משבר הקורונה העולמי העמיד בודדים, משפחות וארגונים גדולים מול מצבים שלא הכירו בעבר. אנחנו, בקרן לידידות, מאמינים שאם כל אחד יפתח את הלב ויעניק לאחר, נוכל לברוא כאן מציאות מכילה, מקדמת ומעצימה בתקופות משבר וכמובן גם בשגרה.

תרומה התנדבות