"כולנו בארץ קשורים אחד לשני"

שיתוף פעולה יוצא דופן בין חברת נטפים לבין הקרן לידידות צמח למימדים שמעלים חיוך אצל קשישים שזוכים לתשומת לב מרגשת

נטפים היא אחת החברות הגדולות במשק הישראלי ובמשך שנים עושה רבות למען נוער ונשים בסיכון. העשייה ההתנדבותית יצרה חלון הזדמנויות לשיתוף פעולה עם אנשי הקרן לידידות למען אוכלוסיית הקשישים בישראל. "העשיה למען הקהילה היא חלק מאוד חשוב מהאני מאמין שלי ושל נטפים", אומר מוניר אעוויסת, עובד בתכנון הייצור של המפעל במגל ומוביל חברתי בנטפים. "כמו הרבה דברים בחיים, גם שיתוף הפעולה עם הקרן לידידות התחיל לגמרי במקרה. כבוגר מסלול הלימודים של מכון מנדל הוזמנתי להרצאת בוגרים ושם שמעתי הרצאה של רחלי מולר מהקרן לידידות בנושא שמאוד קסם לי: גיוס מתנדבים. עד תקופת הקורונה, העשייה ההתנדבותית בנטפים התמקדה בעיקר בהעצמה של נוער ונשים בסיכון. כשהגיעה הקורונה, הבנו שצריך לתת מענה לפלח גדול מאוד באוכלוסייה שנותר כמעט בודד ואלו הם הקשישים. לא ידעתי איך להתחיל את ההתנדבות עבור הקשישים, ואז נזכרתי בהרצאה של רחלי. יצרתי איתה קשר ויצאנו לדרך". יד ביד, נטפים והקרן לידידות יזמו כמה וכמה פרויקטים ייחודיים ומרגשים בחודשים האחרונים, וההירתמות של העובדים הייתה מעוררת השראה. "ההתנהלות מול הקרן הייתה מצוינת ונתנה את כל המענה שהיינו צריכים. קיבלנו כתובות ומספרי טלפונים של הקשישים שאיתם אמורים ליצור קשר, קיבלנו הדרכה מלאה על הצרכים של אותם אנשים ובעיקר הרגשנו שנכנסנו למעגל אדיר של עשייה ברוכה".

קיר ירוק הוקם על ידי המתנדבים

בתחילת שיתוף הפעולה עם הקרן עמדו לנגד עיניהם של אנשי נטפים שתי מטרות: האחת, התנדבות של העובדים לשם הפגת בדידות של קשישים, והשנייה, חלוקת שי לחג. "היה לי ברור שכאשר העובדים יפגשו פנים אל פנים את הקשישים, הם יבינו את עוצמת הבדידות והריחוק שחווים אותם אנשים", אומר אעוויסת. "בנוסף, חלק גדול מהעובדים נתקל לראשונה בקשישים שחיים בעוני גדול וזה נגע עמוק-עמוק בלבבות של כולנו. כפועל יוצא, כאשר פרסמנו 'קול קורא' לעובדים שיתנדבו מהבתים ויקיימו שיחות טלפון עם הקשישים להפגת בדידות בימי הקורונה, לא היה אחד שוויתר על הזכות לתת. בשלב הזה הבנתי שההתנדבות עם הקשישים בישראל חשובה לא פחות מעשייה עבור נשים ונוער והחלטנו להמשיך ולסייע להם גם כאשר הכל יחזור לשגרה".

רכזות השטח של הקרן לידידות יחד עם מתנדבי חברת נטפים

שני הפרויקטים הללו הובילו להרחבת שיתוף הפעולה עם הקרן לידידות. "מאז הקמנו קירות ירוקים  – כלומר קירות מכוסים צמחיה טבעית במועדוני קשישים בבאר שבע ובבת ים ובקרוב אנחנו יוצאים למבצע חלוקה נוסף של חבילות לקראת חנוכה", מספר אעוויסת. תרומה נוספת של נטפים היתה של 3,000 בקבוקי אלכוג'ל שחולקו לקשישים בתקופת הקורונה יחד עם חבילת מסיכות מטעם הקרן לידידות.

חלק מהקשרים בין עובדי נטפים לקשישים היו נקודתיים, אולם חלק התפתחו והפכו למערכת חברות של ממש. כך קרה לרונית בן-עזרא, מנהלת פרויקטים בנטפים שהגיעה אל שתי קשישות – סוניה וסול. החיבור ביניהן היה מיידי וכאשר רונית הבינה שיש לה אפשרות להיות עם אותן נשים בקשר טלפוני, היה ברור לה שזוהי תחילתה של ידידות נפלאה. "מדובר בשתי נשים מדהימות", מספרת בן-עזרא. "המפגש איתן גרם לי לראות עד כמה חשוב שיש גופים התנדבותיים שעושים למען הקשישים, כי התחושה היא שהמדינה די שכחה אותם. אני משוחחת איתן בטלפון, מאפשרת להן 'לשפוך את הלב' ומנסה לעזור להן ככל יכולתי. בין היתר יצרתי קשר עם הביטוח הלאומי כדי שיגדילו להן את הקצאת שעות המטפלות וכן שיחליפו את המטפלות הנוכחיות לכאלה שמגלות יותר אמפתיה ואכפתיות. תחושת הנתינה היא אדירה ואני שמחה מאוד לקחת חלק בפרויקט הזה".

נטפים עושה רבות לאורך השנים עבור השכבות החלשות בחברה והעשייה הברוכה עוברת גם לדורות הבאים. "התמהיל ההתנדבותי שקיים בנטפים הוא פשוט נפלא", אומר איתי ערן, מנהל תחום השקיה בספורט. "מה שהיה מדהים בתקופת הקורונה הוא שבעצם החברה המציאה את עצמה מחדש עם פרויקט התנדבותי לגיל השלישי. העובדה שיכולנו להגיע אליהם, להעניק להם בחום ובהרבה אהבה תשורה קטנה, מילאה את הלב בגאווה אדירה. הדבר שאני הכי מעריך בעבודת ההתנדבות בנטפים היא שהכל נעשה בסתר, בצנעה, ממש כמו שעשייה כזו צריכה להיות. אני מרגיש שגם הילדים שלי שרואים כמה הנתינה לאחר בחברה חשובה מפנימים את המסרים ומעתיקים את הערכים האלו גם לחיים שלהם. מבחינתי זו סגירת מעגל מעצימה, שמזכירה שכולנו כאן בארץ קשורים אחד לשני".

תרומה התנדבות