סיפורה של עמותה: טק-קריירה – מרכז הכשרה טכנולוגי לצעירים יוצאי אתיופיה

ההייטק הוא מהתחומים המבוקשים והמתגמלים בשוק העבודה הישראלי, חסרים בו אלפי עובדים בשנה ועדיין, עבור צעירים רבים יוצאי אתיופיה הוא בלתי נגיש. טק-קריירה, גוף יחיד מסוגו בישראל, פועל בסיוע הקרן לידידות להפיכתם לחלק בלתי נפרד ממפת ההייטק. "היכולת לשבור עבורם את תקרת הזכוכית אף תהווה בעתיד את הבסיס להיווצרות גרעין מנהיגותי מחויב ובעל תחושת שייכות לחברה ולשינוי תדמית הקהילה", אומרים בעמותה

בשנת 2002 יצאה לדרך טק-קריירה במטרה להעניק לצעירים יוצאי אתיופיה בעלי מוטיבציה את ההכשרה הטכנולוגית, הידע והכישורים על מנת להתקדם לעבר תעסוקה איכותית במקצועות ההייטק, המאפשרת להם ולבני משפחותיהם תקווה ממשית לשיפור מצבם הכלכלי-חברתי. ללא ההזדמנות שניתנת על ידי-טק קריירה, יוצאי אתיופיה רבים היו ממשיכים לעבוד בעבודות עם רמת השתכרות נמוכה. השכר ההתחלתי של הבוגרים קרוב לממוצע בישראל, ולאחר שנתיים ישנם בוגרים שמכפילים את שכרם.
ההכשרה המקצועית כוללת כ-800 שעות הוראה איכותית ומקצועית לצעירים לאחר שירות צבאי או לאומי מלא, גישה בלתי מוגבלת למעבדות מחשבים ותגבורים ותרגולים המועברים על ידי בוגרי העמותה. בחינות ההסמכה הן כמובן בינלאומיות. הקורסים מבוססים על תוכנית הלימודים של האגף להכשרות מקצועיות במשרד העבודה והרווחה ושעות ההוראה מתוקצבות בחלק מהקורסים על ידי המשרד, הקרן לידידות שגאה לממן בין שמונה לעשרה קורסים, והאגף לחיילים משוחררים במשרד הביטחון. שאר המעטפת מעבר לשעות ההוראה ממומנת מתרומות.
מודל הפעולה של טק-קריירה מסתמך על פניותם המלאה של הסטודנטים לטובת הלימודים וניתוק מוחלט ככל האפשר מהסחות דעת חיצוניות ולכן העמותה דואגת לספק לסטודנטים מעטפת רחבה הכוללת מגורים מסודרים בקרבת כיתות הלימוד.
במקביל להכשרה המקצועית, משתתפי הקורסים נהנים מתוכנית צמודה לפיתוח קריירה: 200 שעות הכנה הכוללות סדנאות, סימולציות, סיורים בחברות הייטק ומנטורינג של בכירי תעשיית ההייטק.
מערך השמה ייחודי מסייע להם באיתור הזדמנויות תעסוקה וכן בתהליך הקליטה במקום העבודה.
במהלך לימודיהם הם לוקחים חלק במגוון מיזמים חברתיים-התנדבותיים בעיר לוד. לאחר סיום ההכשרה וההשתלבות בתעשייה שבים רבים מהבוגרים ומשמשים כמתרגלים וכמנטורים עבור הסטודנטים.
מסלולים נוספים, יחידים מסוגם, מיועדים לאקדמאים ולמי שכבר עובדים בתחום ההייטק, במגוון נושאים: מיישמי סיילפורס, תכנות פייטון, אבטחת סייבר, בדיקת אוטומטיות ועוד. בדצמבר 2021 יצא לדרך קורס מיישמי סיילספורס עבור אמהות, עם דגש על אמהות חד הוריות.
התוצאות מדברות בעד עצמן: ב-19 שנות פעילות 900 צעירים יוצאי אתיופיה השתלבו ב-45 קורסים מקצועיים בכמה מן התחומים המבוקשים ביותר בתעשיית ההייטק. אחוזי ההשמה של בוגרי קורסי ההכשרה של טק-קריירה עומדים כיום על כ-90% והם משתלבים בחברות הבולטות במשק:
IBM, WIX, ORACLE ,Check Point, Intel, Amdocs ועוד. למעלה מ-750 מהם השתלבו בתעסוקה הולמת בתעשיית ההייטק, רובם ככולם הראשונים במשפחתם ובקהילתם לעשות זאת. 97% ממשתתפי קורסי ההכשרה של טק-קריירה סיימו את הקורסים בהצלחה, ו-97% עברו את מבחני ההסמכה הבינלאומיים בארבע השנים האחרונות.
אלמיטו ימסה (35), בוגרת מצטיינת של קורס CodeIN של טק-קריירה, עלתה ארצה בשנת 1990 מאתיופיה עם אמה ואחותה. אחרי שנה במרכז הקליטה בקריית טבעון עברו לגור בקריות. היא למדה בפנימיית ימין אורד במגמה עיונית, ובצבא שירתה כמורה חיילת בבית ספר יסודי ובמועדונית בשעות אחר הצהריים. לאחר השחרור עבדה בעבודות מזדמנות, עד שהתקבלה לדואר ישראל, שם נשארה כעשור.
"הגעתי לטק-קריירה אחרי שנים שרציתי לעשות שינוי בחיים ומכורח הנסיבות לא הייתה לי הזדמנות. הכרתי בוגרים שהתברגו בתחום ההייטק כמו אחותי הגדולה, לכן הגעתי ליום הפתוח. עברתי סינון ראשוני, משימת בית, מבחן לוגי וראיון עם מנהלת הקורס, ולאחר כל זה התקבלתי לקורס", היא מספרת.
"ידעתי שאני מגיעה למקום הכי נכון עבורי, ובכל זאת הקורס היה מעבר לכל הציפיות שלי. רכשתי כלים ומיומנויות בכל הרמות. ברמה הלימודית למדתי ממרצים מהשורה הראשונה. קיבלתי המון העשרות במגוון תחומים שלא בהכרח נוגעים ללימודים אלא בכלכלת בית, פנסיה, איך לקרוא תלוש שכר. התנסיתי באיך להכין ולהציג פרזנטציה בנושא שבחרתי, איך לכתוב קורות חיים ואיך להתכונן לראיונות עבודה ואז לעשות סימולציות מול מנהלות משאבי אנוש.
"לקחתי חלק בשני האקטונים בחברות הייטק מהמובילות בעולם, שבהם קיבלתי טעימה על איך עובדים בתעשייה בפועל. האווירה בקורס הייתה מאוד לימודית ומגובשת, למדתי המון בקבוצות, הכרתי אנשים טובים מכל האוכלוסיות, מוכשרים עם המון מוטיבציה ללמוד ולהתפתח בעצמם, ויחד עם זאת עם המון רצון לעזור לאחר.
"אם אפשר לסכם במשפט את התקופה המעצימה שעברתי בטק-קריירה, הייתי אומרת שזה הרבה יותר ממקום לימודים. זה ממש בית שבו מאמינים בך ובמוטיבציה שלך להתקדם ולהצליח, והאמונה שהם נותנים בך שווה יותר מפז. בעוד חמש שנים אני רואה את עצמי ממשיכה ללמוד ולהתפתח בתחום, ועדיין להפיץ את הבשורה שהכל אפשרי עם המון מוטיבציה והשקעה".

אלמיטו ימסה, בוגרת קורס Code-In, טק-קריירה
תרומה התנדבות