"העלייה ביוקר המחיה מאופיינת בעלייה בבקשות לסיוע"

נשיאת הקרן לידידות: "בקשות הסיוע מצד משפחות וקשישים גדלו עד כמעט פי חמישה". שורדת שואה באחד מבתי התמחוי אמרה: "לא יודעת מה הייתי עושה בלי הסיוע הזה"

אריזת מזון לנזקקים (צילום:יוסי זליגר)

לקראת חגי תשרי הקרן לידידות הגדילה ב־43% – קרוב למחצית – את הסיוע הכלכלי לבתי תמחוי ברחבי הארץ עבור תרומת סלי מזון. ההגדלה בתמיכה באה על רקע החמרת יוקר המחיה והעלייה במספר המשפחות הפונות לאגפי הרווחה וארגוני הסיוע לקבלת עזרה. המענק לבתי התמחוי עבור החגים מטעם הקרן לידידות נועד לסייע בהגדלת המשאבים, למנוע שימוש בתקציב השנתי של בתי התמחוי ופגיעה משמעותית בפעילותם.

נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין מספרת: "מהדיווחים שעולים מארגוני הסיוע ומלשכות הרווחה ברשויות המקומיות, התקופה האחרונה, שבה חווינו עלייה מתמשכת במחירים בכל תחומי החיים, מאופיינת בעלייה בביקוש לסיוע מצד משפחות במצב כלכלי קשה ומצד קשישים. ארגוני הסיוע קורסים תחת הנטל".

בבית התמחוי לשובע בתל אביב לדוגמה, חולקו 500 סלי מזון לקראת ראש השנה – לעומת 100 בחודש רגיל, במרכז החסד בשדרות מחולקים 2,000 סלי מזון לעומת כ־1,200 בחודש רגיל, בבית רפאל באילת מחולקים 500 סלים לעומת 120 בשגרה, ובבאר שובע שבבאר שבע – 500 סלים לעומת 130 בחודש רגיל.

אילנית, אם חד־הורית, מגדלת ארבעה ילדים. מצבה הפיזי לא מאפשר לה לעבוד, והיא נאבקת לשרוד בכל יום. היא מספרת באחד מבתי התמחוי: "כשנגמר לנו האוכל בבית אני מביאה את הילדים שלי לכאן לקבל ארוחה חמה. אני מאוד מעריכה את זה. החיים לא קלים, אבל אני מודה לאנשים שעוזרים לנו להרגיש שאנחנו לא לבד בעולם. לבוא לכאן עבורנו זה כמו לבוא הביתה. חשוב שלילדים תהיה דוגמה לאנשים מלאים בחמלה".

לאון בן ה־86, ניצול שואה שגדל בבית יתומים באוקראינה, מספר: "הייתי בן 4 כשהמלחמה התחילה. ההורים שלי נרצחו. החלטתי להקדיש את חיי לשירות והייתי 30 שנה בצבא. עלינו ב־1990 והגעתי בגיל שבו כבר לא יכולתי לעבוד בלי ללמוד עברית, אבל מצד שני לא הייתי בגיל לקבל פנסיה. המצב הבריאותי שלי גם מקשה עליי והוא התדרדר, וכעת אני כמעט ולא יכול ללכת.

"כאן אני מקבל בשר, לחם, פירות וירקות. מדובר בעזרה גדולה. אני מודה לאנשים ביד ביד ובקרן לידידות. הם עוזרים לאנשים כאילו הם משפחה".

מלכה, בת 82, גם היא שורדת שואה, הייתה רק בת עשרה חודשים כשהתחילה המלחמה, עלתה לישראל בגיל 49 ובעלה נפטר לפני 20 שנה. "אני מבקרת כאן בכל שבוע. לא יודעת מה הייתי עושה ללא הסיוע הזה. אני יכולה לקנות כאן בגדים בסכומים נמוכים ולקבל את כל המזון שאני צריכה. עובדים כאן אנשים נפלאים", היא מספרת.

"אנו פועלים להרחיב כל עת את הסיוע לארגונים, ואסירי תודה למעל 600 אלף תורמים אוהבי ישראל שהתגייסו גם הפעם", אומרת אקשטיין. מענק הסיוע לבתי התמחוי מצטרף למבצע הסיוע של הקרן לידידות לקראת החגים, שבמסגרתו הקציבה הקרן כ־28 מיליון שקל לסיוע במזון וביגוד לכ־100 אלף משפחות, קשישים, חיילים בודדים, נזקקים וילדי פנימיות.

לכתבה באתר מעריב: https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-949635

תרומה התנדבות