שיאים של נתינה – למרות הקורונה, תורמי הקרן התגייסו וסייעו ליותר משני מליון יהודים בעולם

מגיפת הקורונה הביאה אותנו להמציא מחדש את הגלגל מדי יום, וליזום מערכי סיוע שעולים בקנה אחד עם אילוצי התקופה המשתנים. שנת 2020 הוכיחה: אין דבר העומד בפני הרצון!

שנת 2020 הייתה שונה מכל המוכר לנו. משבר הקורונה העולמי שינה את אורחות החיים מקצה לקצה וחייב להסתגל למציאות של ריחוק חברתי, עטיית מסיכות וערבות הדדית. הקרן לידידות החלה את שנת 2020 עם תוכניות רבות, אולם הקורונה דרשה חישוב מסלול מחדש. כל זה נפתר בזכות הרצון העז, החשיבה מחוץ לקופסה, היכולות והניסיון הרחב שהצטברו בקרן לאורך שנות פעילותה, והמשימות הגדולות שהוכתרו בהצלחה כשקשישים, עולים חדשים ואזרחים רבים שנקלעו למשבר בעקבות המגיפה קיבלו סיוע על בסיס יומיומי.

"השנה החולפת הייתה מלאת עשייה ורווית אתגרים שכמותם לא ידענו, אך ללא ספק הייתה גם המוצלחת ביותר מאז הקמתה של הקרן", אומרת נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין. "עמדנו במשימה המורכבת הזאת, הגענו לשיאים של פעילות, איתרנו את הצרכים החמורים והדחופים ביותר, וידענו להעניק סיוע מגוון ומקיף לאוכלוסיות המוטבים הנזקקות ולנפגעי הקורונה. כל זאת כשהמשאבים שגויסו מעבר לים ובישראל והועמדו לרשותנו היו חסרי תקדים בהיקפם.

"פעלנו יחד בתנאים קשים, בעבודה מרחוק, כשבחוץ משתוללת מגיפה, הילדים בבית והלב מלא דאגות. העובדים והמנהלים פועלים מתוך תחושת שליחות ומסירות, שהביאה לתוצאות יוצאות דופן. השנה נתנו מענה חירומי והגשנו סיוע לכ-2 מיליון אזרחים בישראל וליהודים החיים בתנאי מצוקה ברחבי העולם". 

תחום הבריאות היה מאתגר ומפתיע במיוחד השנה. עם פרוץ משבר הקורונה פנתה הקרן לידידות אל כל בתי החולים הממשלתיים והציבוריים בהצעה להגשת עזרה בנוגע למגיפה. "ביקשנו מהם את רשימת הצרכים שיסייעו להם בהקמת מחלקות הקורונה, לרבות הקמת מחלקות עם ציוד נשימתי. קיבלנו פניות מכל בתי החולים – מנהריה, צפת ופורייה בצפון, בואכה רמב"ם והעמק, דרך בילינסון, הלל יפה ושניידר, עד ליוספטל באילת", מספר ספואן מריח, מנהל תחום חירום וביטחון ובני מיעוטים בקרן.

"בפעימה הראשונה, שהתקבלה כהחלטה מיידית מרגע התפרצות המגיפה, הקדשנו 1.7 מיליון דולר ב-15 בתי חולים ומד"א. מכשירי חיטוי, מכשירי הנשמה מתקדמים, ניידות צילום למונשמים, מכשור להחדרת צינורות למונשמים, מוניטורים, מיטות טיפול נמרץ ועוד. בסבב השני, בחודש ספטמבר, ניכר היה שהצורך בתחום מכשירי ההנשמה פחת מעט, אבל הדרישות שעלו מטעם משרד הבריאות לפתוח מחלקות קורונה חדשות בבתי החולים הביאו אותנו להתגייס שוב, הפעם תוך התמקדות במיטות אשפוז וציוד נוסף, פרט למכשירי ההנשמה".

בבתי החולים מאיר בכפר סבא, במרכז הרפואי איכילוב ובבית החולים הדסה עלה הצורך בתרומה לפתיחת עמדות טיפול נמרץ נשימתי חדשות, שעלות כל אחת מהן היא 150 אלף דולר. לטובת מד"א רכשה הקרן מכשירים רפואיים המאפשרים את ביצוע הבדיקות בבית החולה ואת שידור התוצאות אונליין למוקד הרפואי. מכשירים אלה חסכו את הגעתם של חולים לבתי החולים, הקלו עליהם ואף הפחיתו בעומסים במרכזים הרפואיים.

שני שיתופי פעולה ייחודיים בתחום הרפואי נרשמו השנה עם ארגון איחוד הצלה וכללו את רכישתם של 160 ערכות רפואיות לחובשים, חליפות מיגון ומכשירי קשר לכל אחד מחובשי איחוד הצלה. שיתוף פעולה מרגש היה גם עם יד שרה והוליד את התובנה שהשלב הבא שיש להיערך לקראתו הוא אשפוזי בית. לשם כך נרכשו על ידי הקרן 100 ערכות ביתיות שכוללות מיטה ומזרן רפואיים, מחולל חמצן ולחצן מצוקה.

בתחום העלייה והקליטה הקרן לידידות דאגה להעלאתם של יותר מ-4,000 עולים חדשים בשנה החולפת, מ-30 מדינות ברחבי העולם. עולים אלה הגיעו מברית המועצות לשעבר, מצרפת, מאמריקה הלטינית ומטורקיה. חלק ממבצעי העלייה היו כרוכים בהוצאתן של טיסות מיוחדות, כמו לדוגמה מטוס שלם של עולים מצרפת ביולי, מטוס עולים משותף עם הסוכנות מגיאורגיה, טיסות חילוץ מאמריקה הלטינית, שבהן עולים הוטסו מרחבי ברזיל לסאו פאולו – ומשם בטיסה מבצעית לארץ, טיסת חילוץ של ממשלת ספרד מקולומביה עם עולים שהמשיכו במטוס מיוחד לארץ, וכן טיסות עולים מצרפת דרך בלארוס או יוון. הקרן אף מטפלת במתן מידע וליווי טרום עלייה, בטיפול בטיסות ומטענים ובליווי במהלך החצי השנה הראשונה בארץ.

לצד העולים החדשים, כ-3,845 עולים קיבלו השנה סיוע מהקרן לרכישת מוצרי חשמל וריהוט, תלושי מזון וערוץ פתוח לתמיכה וליווי לאורך כל תהליך הקליטה בישראל.

בנושא החירום והביטחון הקרן סייעה בשיפור המיגון עבור כ-800 אלף אזרחים ברחבי ישראל. בזכות כספי הקרן מוקמו מיגוניות חדשות, תוגברה האבטחה על בתי הכנסת ונרכש ציוד לשעת חירום. כל אלה העלו את רמת הביטחון ואת רווחתם של התושבים באזורי החיכוך במדינה.

גולת הכותרת של הקרן לידידות היא עשייה בתחום הרווחה והעוני. אנשי הקרן עסוקים במלאכת הקודש הזו מדי שנה, אולם נדמה שהשנה החשיבות של הנושא הגיעה לשיאים חדשים. אזרחים שלא נמצאים במעגלי הסיוע של גורמי הרווחה פנו לקבלת סיוע מהקרן, ופניהם לא הושבו ריקם. אנשי הקרן סייעו ככל האפשר בארוחות מצוננות, סלי מזון ותלושים לרכישת מוצרי מזון, ואף בעזרה כספית במידת הצורך.

אפרת שחר, סמנכ"לית תוכניות ופעילויות בקרן לידידות, מדגישה את החשיבות וההשפעה הגדולות של הקרן בגילוי הערנות והגמישות כלפי כל הצרכים שעולים מהשטח. "כבר בחודש מרץ הקמנו קרן חירום שעמדה על 5 מיליון דולר וצמחה ל-20 מיליון דולר עד סוף שנת 2020. זאת כמובן נוסף לפעילות השוטפת שלנו", אומרת שחר.

כבר בגל הראשון, יחד עם הארגון "לתת", סייעה הקרן ל-15 אלף קשישים בקבלת חבילות מזון לבתיהם, למשך שלושה חודשים. "מובן שהתוכנית השוטפת, 'בכבוד ובידידות', שבמסגרתה 15 אלף קשישים ב-52 רשויות מקבלים מנות מזון מבושלות, כרטיס לרכישת מזון, חבילות מזון ותרופות, המשיכה לפעול", מדגישה שחר. "לצד אלה, הענקנו במסגרת התוכנית 'מסייעים בידידות' מענק חד פעמי על סך 700 שקל ליותר מ-12 אלף משפחות שנפגעו מאוד מהמשבר הכלכלי הנוכחי ולא נזקקו לסיוע לפני כן. זה נתן להן חמצן מיידי".

העשייה לא תמה כאן: יחד עם הקרן לערבות הדדית של הארגון החברתי "מתן", הקרן לידידות העניקה סיוע לכ-1,700 משפחות באמצעות מענק חד פעמי על סך 2,000 שקל. נוסף לכך, הפעילות הורחבה והושם דגש על משפחות שחיו לפני המשבר בעוני ומצבן הוחמר. "הגדלנו את הסיוע לבתי התמחוי בעשרות אחוזים בסיוע חירומי לקראת ראש השנה ופסח, והגדלנו את התקציב של המיזם לביטחון תזונתי, בשיתוף עם 'אשל ירושלים', שמסייע לכ-10,000 משפחות ברחבי הארץ", מציינת שחר.

אל המבצעים השוטפים לקראת החגים, כמו סיוע למשפחות יחידניות בדיור הציבורי ושוברי מתנה ליום ההולדת לילדי הפנימיות, הוסיפה הקרן לידידות מענק על סך 500 שקל לכ-2,000 חיילים בודדים משוחררים.

אחת ההצלחות הגדולות של הקרן בתקופה הזו היא הרחבת שיתוף הפעולה עם משרד הרווחה, באמצעות תוכנית משותפת המיועדת למשפחות ברחבי הארץ. תוכנית זו כוללת סיוע גמיש בשישה תחומים מרכזיים: מזון, מוצרי חשמל בסיסיים, ריהוט בסיסי, דיור, ביגוד והנעלה ובריאות. "תוך שבועיים הצלחנו להוציא לפועל תוכנית שצמחה מ-6 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל. התוכנית הזו שימשה בסיס לתוכנית חדשה נוספת, 'מגן זהב', שאף היא כוללת 20 מיליון שקל שמנותבים לסיוע לצרכים חירומיים מיידיים של קשישים. ההצלחה היא אדירה, מהירה ויעילה", מסכמת שחר.

אור וחום בכל בית

לאורך השנה סיפקה הקרן לידידות יותר מ-684 אלף ארוחות חמות דרך בתי תמחוי בעולם. כ-369 אלף מהמנות הללו חולקו בבתי תמחוי בישראל. אנשי הקרן דאגו לחלוקת תלושי מזון, גייסו מתנדבים מארגונים רבים ויצרו חיבורים חדשים בין אנשים, שהצליחו לסדוק במעט את הבדידות הקשה שחוו מוטבים קשישים עקב משבר הקורונה.

נוסף לכך, נציגי הקרן חילקו בחגים ולקראת החורף ערכות מפנקות לקשישים ואף סיפקו מצרכי מזון. בין אם מדובר בהפגת בדידות טלפונית, משפחות שהפכו את ההתנדבות למפגן גיבוש של ממש או מפעלים שהפכו את ההתנדבות לחלק בלתי נפרד משגרת העבודה – העשייה הברוכה של אנשי הקרן הצליחה להתעלות מעל מגבלות של ריחוק חברתי ולהוכיח – כשיש רצון מוצאים את הדרך.

"כל המבצעים הללו מתאפשרים אך ורק הודות לתרומות הנדיבות שמקבלת הקרן לידידות מתורמים בישראל ובעולם", מסכמת אקשטיין. "אנחנו מזמינים אתכם להמשיך ולפתוח את הלב כדי שנוכל להאיר את יומם של אלה שזקוקים לאוכל חם, חיוך אוהב, שיחת טלפון מקרבת ותשומת לב. נמשיך לעשות לילות כימים למען המוטבים, להמציא אפשרויות התנדבותיות חדשות ולדאוג לכך שבכל לב יהיה אור".

תרומה התנדבות