אפודי מגן לעובדים הסוציאליים ועובדי מרכזי החוסן בעוטף עזה

"כמה דקות אחרי שאזעקת צבע אדום מסתיימת, אני בודק שילדיי בני ה3 ו 6 בסדר ויוצא לשטח. לפעמים זו זירה אחת , לפעמים אני מסתובב תחת מטח של טילים ועובר בין זירה לזירה. לפעמים יש זמן להגיע למיגונית ולפעמים נשכבים על הרצפה. עד היום היו לנו כמה שכפ"צים כבדים ומיושנים שבקושי יכולנו להשתמש בהם", מספר אבנר חי, עובד סוציאלי בעיריית שדרות.

אתמול חילקה הקרן לידידות כ500 אפודי מגן ( שכפ"צים ) עובדים סוציאלים וצוותי חרום בישובי הנגב – באר שבע, שדרות , מ.א אשכול, נתיבות, ישובים בפזורה הבדואית ועוד.

רוב הציבור אינו חשוף לתפקידם של העובדים הסוציאיים בעת חרום. " אני עובד סוציאלי שמגיע לזירות של נפילה ומייצר שם שיחות עם אנשים , תמיכה בנפגעי חרדה ולאחר מכן בודק  לאן הטיפול ממשיך משם , אנחנו בודקים את הצרכים של המשפחות, מחברים לגורמים הרלוונטים אם יש צורך.   לפני שבוע היו שלוש נפילות ביום בשלושתם יצאתי  לשטח . יש לי שני ילדים קטנים וזה תמיד לא פשוט ומורכב לצוותי חרום . מרגיעים את הילדים שלנו ויוצאים לשטח לטפל במי שזקוק לנו " .  עו"סים וצוותי חרום מטפלים לא רק בנפגעים בזירת נפילת הטיל אלא גם בתושבים בבתים הסמוכים. כך גם היה בעת נפילות הטילים בשדרות בשבוע שעבר "הגעתי לזירה יחד עם כמה קולגות שלי, ניגשנו למקום והתחלנו מהבית שנפגע ופגשנו את המשפחה . הענקנו עזרה ותמיכה נפשית , עברנו לסרוק את הרחוב ובדקנו את השכנים מבחינת החרדות, רצינו לסייע להתמודד עם האירוע . פגשנו במשפחה עם ילדים קטנים, משפחה עם האם שנפגעה בעבר והיה צריך לסייע לה עם החרדות שהתעוררו שוב , זוג  קשישים שהיו מאוד מודאגים מהמצב ועוד . מד"א מעניקים טיפול ראשוני ומצילים חיים ואז אנחנו נכנסים לתמונה. כשטיל נופל לך על הבית , זו סיטואציה מאוד מאיימת ולוקח זמן עד שמחזירים שליטה וזה לא משהו שלוקח 10 דקות . אנחנו עושים את זה בתוך המטחים וזה תופס אותנו בחוץ , לפעמים אנחנו עושים טיפול גם תחת אש, השכ"פצים שקיבלנו מהקרן לידידות מעניקים לנו תחושת בטחון וגם שומרים על החיים בפועל , ולכן זה דבר מאוד חשוב עבורנו. זה נותן הרבה גב בעבודתנו בשטח".

יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות : "בתקופה בה העורף הישראלי הוא מטרת הפגיעה של אוייבינו, העובדות והעובדים הסוציאליים הם בעלי תפקיד קריטי. החוסן האישי, המשפחתי והקהילתי נמצא בידיהן והן נדרשות לפעול באופן מיידי גם תחת אש וטילים. השמירה על ביטחונן של העו"ס הוא חיוני גם ברמה הפרטית שלהן וגם ברמה הקהילתית. הקרן  לידידות גאה להיות בחזית העשייה ולפעול לחיזוק מערך ההגנה על העורף הישראלי בחירום ובשגרה"

מאז תחילת גל ההסלמה האחרון בדרום, עדים במרכז חוסן שדות נגב לעלייה בפניות. "גל ההסלמה הנוכחי הגיע בנוסף להתמודדות עם קורונה ואנו עדים לעלייה במפלס החרדה, רבים מדברים על תחושת חוסר עונים ובשבועיים אחרונים יש עלייה של עשרות פניות", מסבירה עו"ס אסתר מרכוס מנהלת קליניקה ואחראית על קו החם של מרכז חוסן שדות נגב.

בעת חרום ומטחי הרקטות, עובדים סוציאלים ומטפלים של צח"י (צוות חרום וחוסן ישובי) יוצאים לזירה 24/7 , מעניקים טיפול נפשי במקום ובהתאם לסיטואציה מחליטים האם יש צורך בפינוי למיון או המשך טיפול במרכזי חוסן . "באחד מאירועים למשל במקום הנפילה  הייתה אישה עם התקף חרדה שלא הגיבה לסביבה וצוותים המטפלים התלבטו האם לפנות אותה לבית חולים למיון.  בסופו של דבר העובדת סוציאלית הגיעה והצליחה לטפל בה במקום ולאחר מכן המשכנו לטפל בה במרכז חוסן . עובדת סוציאלית נמצאת בשטח, מלווה את כל האירוע ובודקת את מצבם של כל מי שהיה מעורב. בימים של הסלמה ארוכה או מבצע צבאי, עובדים סוציאליים נמצאים בשטח המון שעות ברציפות והמוגנות שלהם, זה דבר מאוד חשוב. עד היום היו לנו מספר לא גדול של שכפ"צים במשרד וכדי לאסוף אותו, עובדת סוציאלית צריכה להגיע מביתה לאסוף אותו ולהמשיך לזירה וכשיש כמה מטחי טילים ברצף, זה מאוד לא בטיחותי. עכשיו כל עובדת סוציאלית וצוות חרום של המרכז יכולים לשים שכפ"צ באוטו. זה תורם לתחושת הביטחון של העובדים עצמם וגם ילדיהם, שרובם ככולם מתגוררים באזור, יחושו יותר בטחון כשיראו שההורה שלהם שיוצא ממרחב מוגן לשטח, ממוגן ויותר בטוח", סיכמה מרכוס.

תרומה התנדבות