בעקבות המצב הבטחוני המתמשך באיו"ש, הקרן נרתמת בתרומת אמבולנס חדשני הראשון מסוגו

בעקבות המצב הבטחוני המתמשך בגזרת איו"ש, הקרן נרתמת לסייע לביטחון התושבים ובימים אלה ומתבצע תהליך פיתוח אבטיפוס של אמבולנסים ממוגני ירי – ראשון בעולם. הדגם החדשני מתוצרת הארץ יכול לשאת משקל גבוה ומאפשר טיפול בחולים ובפצועים בתוך הרכב בצורה נוחה ויעילה

שנת 2002 לעד תיחקק בזיכרון הישראלי הקולקטיבי כשנה מדממת. על פי דוח משטרת ישראל, מספר הרוגי הפיגועים הוכפל. האסונות פקדו בזה אחר זה ולא הייתה פיסת קרקע בטוחה. בסוף חודש מרץ באותה שנה הגיע אל המרכז הרפואי באפרת שבגוש עציון מחבל מתאבד שנשא מטען בגודל בינוני על גופו, ופוצץ את עצמו. הפצועים פונו באמבולנסים ממוגני ירי לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. אחד הפצועים קשה היה החייל אסף פרלמן, שעבד כפרמדיק בתחנת מד"א במקום ונפגע לאחר שמנע את כניסת המחבל לתחנת מד"א במקום. פרלמן הוא החובש שטיפל במדחת יוסף ז"ל, שנהרג במהומות בקבר יוסף.

המרכז הרפואי שהוקם זמן קצר לפני הפיגוע עקב המצב הביטחוני הקשה, היה נקודת הזנקה של מד"א לכל יישובי גוש עציון. הפיגוע באפרת המשיך רצף קשה של פיגועים בישראל: ביום שלפני, מחבל התפוצץ בתל אביב. באותו יום מחבל מתאבד פוצץ את עצמו במסעדה בחיפה, בליל הסדר התפוצץ מחבל מתאבד בנתניה, בסוף השבוע שקדם לו התפוצץ מחבל בסופרמרקט בירושלים. הפיגועים הללו הצטרפו לפיגועים קשים באלון מורה ובנצרים. ישראל בערה.

פרלמן הוא רק אחד מבין אנשי הצוותים של מד"א, שפועלים להצלת חיים באופן שוויוני ללא הבדל דת, גזע ומין, אבל הותקפו בעבר לא אחת. מד"א מפעיל ביהודה ושומרון 16 תחנות הפרושות בגוש עציון, מעלה אדומים, אזור מגילות ים המלח, בקעת הירדן, אריאל, שבי שומרון, קרני שומרון ועוד. צוותים קבועים מפעילים שירות אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ לצד אמבולנסים ממוגני ירי.

על מנת שאנשי מד"א יוכלו לבצע את מלאכתם, עומד לרשותם צי של 1,300 אמבולנסים שכולם נרכשו הודות לתרומות. ביניהם, גם אמבולנסים ממוגני ירי אשר פועלים ביהודה ושומרון, מוצבים בכוננות לאורך גבול הצפון וגם סביב עזה בנגב המערבי. אלא שעד כה, מיגונם היה פתרון דחק: על שילדת האמבולנסים הרגילים, הולבש מיגון נגד ירי. במקרים אחרים, המיגון הולבש על משאיות שהוסבו לאמבולנסים. התוצאה היא תוספת מכבידה מאוד על הרכבים הרגילים, שקורסים מהר. הודות לתרומה נדיבה במיוחד של הקרן לידידות, המצב עתיד להשתנות כבר בשנה הקרובה: בימים אלה מתבצע תהליך פיתוח של אבטיפוס של אמבולנסים ממוגני ירי – חדשני וראשון בעולם, תוצרת הארץ.

יוני יגודובסקי, מנהל המחלקה הבינלאומית וגיוס משאבים במד"א מספר: "הדגם החדשני יכול לשאת משקל גבוה ועומד בתקני המיגון של מדינת ישראל. הוא מרווח, והודות לכך מתאפשר טיפול בחולים ובפצועים בצורה נוחה ככל הניתן. העבודות נעשות בחיבור עם מפעל 'פלסן סאסא', חברה ישראלית המתמחה בתכנון וייצור מיגון לכלי רכב. זוהי בשורה של ממש".

שיתוף הפעולה של הקרן לידידות עם מד"א נמשך כבר מספר שנים. "השת"פ הראשון שלנו היה לרכישת אמבולנסים בפזורה הבדואית בנגב, כאשר קנינו אמבולנס חדש לרהט", מספר ספואן מריח, מנהל תחום חירום וביטחון ובני מיעוטים בקרן. "כמובן שבזמן התפרצות הקורונה קנינו ערכות בדיקה מיוחדות לבתים בקהילה. הפרויקט המשותף החדש מרגש את כולנו, ובוודאות יציל חיים".

תרומה התנדבות