קופות צדק: אל תגידו מחר

קשישים ומשפחות רבות בישראל חווים קשיים כלכליים אדירים על רקע משבר הקורונה. כדי לספק מענה לצרכיהם המיידיים, הקרן לידידות ומשרד הרווחה הקימו את "קופות הקורונה" ובהן 6 מיליון שקלים לסיוע דחוף

מטרת הקופות היא לאפשר למחלקות הרווחה להגיש סיוע מהיר וגמיש במגוון צרכים דחופים למשפחות וקשישים הנמצאים במצוקה עקב הגבלות הקורונה.

א' מתגוררת בשדרות וחיה על קצבת ביטוח לאומי. בימים כתיקונם הקצבה מספיקה בקושי כדי לכסות את ההוצאות השוטפות והיא נעזרת בבני משפחה וחברים כדי לסגור את החודש. "אני חיה מהיד לפה, מחשבת כל שקל, אבל לא מתלוננת. כשהגיעה הקורונה ובני המשפחה לא הצליחו יותר לעזור לי, הגעתי ממש לפת לחם. לא קניתי את התרופות שלי, המצב הבריאותי הידרדר, החשבונות נערמים ואני לא רואה סוף טוב באופק", היא מספרת בכאב. א' מתארת את מה שרבים מהקשישים בישראל חווים בתקופת הקורונה. לחלקם יש משפחות שיכולות להושיט יד, אולם לרבים אחרים אין. כך גם לגבי משפחות קשות יום שבימי שגרה מתקשות לעמוד בכל התשלומים ובתקופת הקורונה חוות מחסור אדיר במוצרים בסיסיים דוגמת מזון וביגוד. המציאות המתוארת הובילה לעלייה של כ-68% בפניות לסיוע שמגישים אזרחים למחלקות הרווחה השונות.

על הרקע הזה ומתוך רצון לבחון עד כמה עמוק המשבר הכלכלי שחווים משקי בית רבים בישראל, ביצעה הקרן לידידות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה סקר בקרב מדגם מייצג של האוכלוסיה. מתוצאות הסקר עולה כי חמישית מהנשאלים (21%) העידו על אובדן של מחצית מהכנסות משק הבית ולמעלה מכך, עקב המשבר, כארבעים אחוזים מהציבור (39.3%) מעידים כי נקלעו לקושי במימון הוצאות בסיסיות כגון מזון, תשלום חשבונות ושכירות. "עם פרוץ משבר הקורונה היה ניכר שזהו משבר כמותו לא ידענו עד כה ופעלנו מיידית לסיוע במזון לעשרות אלפי קשישים ולרכישת ציוד מציל חיים לבתי החולים", אומרת יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות. "כעת משימתנו העיקרית היא לסייע למשפחות וקשישים שנפגעו כלכלית מהגבלות הקורונה תוך שילוב זרועות עם משרד הרווחה והרשויות המקומיות".
לאור הדברים, אנו, בקרן לידידות, יחד עם משרד הרווחה החלטנו לעשות מעשה. כך נולדו "קופות הקורונה" – תקציב של 6 מיליון שקלים, שמתוכם 5 מיליון הוקצו ממשרד הרווחה ומיליון נוסף תרומה מטעם הקרן לידידות. הכסף הוזרם לקופות ייעודיות בכ-140 רשויות מקומיות ברחבי המדינה. אותם כספים אמורים להיות מועברים – על פי החלטתם של העובדת הסוציאלית וגורמי הרווחה ברשות המקומית – לקשישים ולמשפחות שנקלעו לקשיים כלכליים חמורים עקב משבר הקורונה. באמצעות קופות החירום יוכלו העובדים הסוציאלים ברשויות לספק סיוע מהיר וגמיש במגוון צרכים בסיסיים כגון מזון, צרכים רפואיים, מוצרי חשמל חיוניים, ביגוד וריהוט בסיסי. גובה הסיוע יעמוד על סך של עד 2,000 שקלים ליחיד ועד 4,000 שקלים למשפחה.
שר הרווחה איציק שמולי מכיר בחשיבות העשייה של הקרן. "התקציב הגמיש שאנו מעמידים לרשויות המקומיות בשיתוף הקרן לידידות יאפשר מתן מענה מהיר ויעיל למצוקות מידיות של אוכלוסיות אלו ללא בירוקרטיה", הוא אומר. "אני מודה לקרן לידידות שעושה עבודה נפלאה בפריפריה החברתית ובישראל בכלל".

תרומה התנדבות